Annons

Skatt vann över avgift

Ledare • Publicerad 22 december 2010

Under den tidiga vintern har det från alla håll krävts mer pengar till investeringar och underhåll av järnvägen, men när riksdagen röstade om (höjningar av) banavgifterna för Öresundsbron blev beslutet ett avslag med en rösts marginal. Det framställs som en seger för Öresundsregionen och det Sydsverige där Kronoberg geografiskt sett ingår, men kan också ses som ett bakslag för infrastrukturen.

Det var lite av upp och nervända världen i plenisalen i går. Två av de partier som en gång i tiden på alla sätt motsatte sig Öresundsförbindelsen - vänstern och de gröna- röstade ner regeringens förslag medan broentusiasterna i M, FP och KD stod bakom ministären. På det stora hela taget: Relationen Stockholm-Skåne har många gånger drag av ett centrum-periferiförhållande. Skåne är region med stor befolkning, delvis en egen identitet och en nära relation till en annan huvudstad. Skånedimensionen visade sig denna gång i att flera moderata ledamöter fick se partipiskan vina. Eftersom de antogs motsätta sig förslaget kvittades de ut från kammaren, medan Sverigedemokraterna som paradoxalt nog som nationalistisk kraft är starka i Skåne efter krumbukter valde att rösta tillsammans med de rödgröna partierna mot att Trafikverket skulle få större möjligheter att själv bestämma avgiften för tågen.

Annons

Nu kommer de 324 miljoner kronorna som passageavgiften för tågen uppgår till årligen även fortsättningsvis att komma direkt från Trafikverket, läs via skattesedeln. Det kan alltid vara bra att påminna dem som talar om starkare regionalt självstyre att när det gäller infrastrukturinvesteringar finns alltid önskan om att det är staten och alla rikets skattebetalare som gemensamt ska stå för notan. Utslaget borde inte ses som någon helt optimal lösning, även om också Kronobergsresenären på väg till Kastrup slipper en mindre höjning av biljettpriset.

Öresundsbron byggdes med utgångspunkten att resenärerna skulle finansiera investeringen. Det var visserligen en eftergift åt bromotståndarna, men så lyder kontraktet. För tågtrafiken blev det alltså staten som fick notan. Det är den summan som nu skulle debiteras främst de regionala tågpendlarna. Därför är i sig pikanta jämförelser av typen: Varför avgiftsbeläggs inte Botniabanan? inte helt relevanta. Även farhågor om att integrationen i Öresundsregionen skulle bromsas in kraftigt tedde sig överdrivna, inte minst eftersom den med statliga medel främst betalda Citytunneln helt nyligen invigts. Resandet skulle nog fortsätta att öka rejält även om tågbiljetten blev några kronor dyrare. Ärendet visar hur svårt det kommer att bli att också justera upp banavgifterna (till bland annat underhåll) som är jämförelsevis låga i Sverige. Säkert är också att framtidens större infrastrukturprojekt kommer at kräva regional medfinansiering.

Martin Tunström
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons