Annons

Storslagen historia om de små länderna

Ledare • Publicerad 3 juni 2006

SMÅLAND ÄR konstaterar professor Lars-Olof Larsson i inledningen till boken Smålands historia, i grunden ett geografiskt samlingsbegrepp och har aldrig varit enhetligt politiskt, juridiskt, kyrkligt eller statligt administrativt.

Småland är dock begreppet som återkommer. Man kan undra hur många svenskar som vet namnen på de tre smålandslänen, eller som känner till att frikyrkligheten som präglar Jönköpings län i stort sett lyser med sin frånvaro i Kronobergs län. Det var ju till Kronoberg och inte till Afrika som Kronobergsmissionen skulle verka för att omvända ”hedningarna”. Den småländska småföretagarandan som präglar Gnosjöområdet synes avlägsen i delar av Kalmar län. ”Dialekten” småländska skiljer sig från trakterna kring Västervik till Markaryd vid skånska gränsen. Småland är helt enkelt ” de små länderna” ett område mellan Västergötland och Östergötland samt riksgränsen mot Skåne och Danmark i söder.

Annons

Historikern Olle Larsson som nyligen utkommit med det populärvetenskapliga mycket genomarbetade verket Smålands historia (Historiska media) har därför haft ett svårt arbete med att spegla ett mångfaldens landskap från stenåldern till våra dagar. Det finns som sagt inte bara ett Småland eller två utan en mängd små länder. Till sin hjälp i vad avser den moderna historien med avseende på politik och religion har medförfattaren docenten Lennart Johansson bidragit med. Båda härstammar från den lokalhistoriska skola vid Växjö universitet som utvecklades under professor Lars-Olof Larssons ledning.

FINNS DET DÅ trots allt någon småländsk identitet, eller några specifika värderingar. Ja, det intressanta är att dagens historieskrivare återgår till att poängtera just begrepp som plats och värderingar. Medan samhällsvetenskapens företrädare för 20 år sedan skulle förklara exempelvis arbetarrörelsens svagare position i Småland generellt med den sena industrialiseringen och den starka agrara sektorn, poängteras i boken idéernas och värderingarns betydelse.

Kyrkans starka ställning i Kronoberg innebar att ett lutherskt kallellstänkande färgade människornas uppfattningar om rättvisa. Man skulle vara nöjd med sin uppgift. I Jönköpings län hamnade frikyrkorörelsen tidigt i konflikt med den ”gudlösa” socialismen.

Så har stora delar av Småland kommit att bli ett svenskt avvikande exempel. Trots låga löner och relativt låg utbildning är arbetslösheten låg och sjukskrivningarna få, något som enligt etablerad teori är en omöjlig kombination. Den regionala historiska arvet som författarna kallar det ”lutherska enhetstänkandet” lever vidare om än försvagat.

SMÅLANDS HISTORIAär oumbärlig om man vill söka förstå också landskapet av i dag. Samtidigt rymmer verket en mängd korta och spännande historier - alla satta av forskaren i ett vetenskapligt sammanhang. Det är om häxprocesser, sjuårskrig och dackefejd. Men lättskrivet är det - både populärt och vetenskapligt. Olle Larsson har otvivelaktigt lyckats med att skriva det första historiska verket om landskapets historia.

Martin Tunström

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons