Annons

Systemhotande gårdsförsäljning

Intresset för den närproducerade och lokala maten har gjort att fler upptäckt och uppskattar konceptet gårdsbutiker. Tanken att ge vinproducenter möjligheter att sälja sina varor på gårdar där de tillverkats är lika tilltalande.
Ledare • Publicerad 17 december 2010

Det handlar om små kvantiteter och exklusiva varor som knappast utgör ett hot mot folkhälsan. En utökad gårdsförsäljning med alkoholhaltiga varor ökar också intresset för landsbygden och stärker jordbruket.

Men med det utredningsförslag som presenterades på torsdagen riskerar det svenska detaljhandelsmonopolet på alkohol att falla. Det skulle medföra ökad konsumtion, och med den ökade alkoholskador. En uppskattning från folkhälsoinstitutet visar att en övergång till privata licensierade specialbutiker skulle medföra 700 fler dödsfall, 6 700 fler fall av misshandel och 7,3 miljoner fler sjukskrivningsdagar. Om man tar ytterligare ett steg och tillåter försäljning i dagligvaruhandeln beräknas motsvarande siffror att mer än fördubblas. Även om det är just uppskattningar så finns i vart fall inga exempel på att privata system medfört lägre alkoholkonsumtion eller lett till färre alkoholskador jämfört med tidigare offentliga monopol. Priset för enskilda och för samhället i stort kan bli mycket högt.

Annons

Erfarenheterna från Kanada och USA visar också att tillflödet av nya aktörer på marknaden för med sig ett tryck att reducera restriktioner. Lagar och regler anpassas för att svara mot producenternas och handlarnas ekonomiska intressen. Det rör beskattning, åldersgränser, tillgänglighet i form av öppettider och fler butiker. Lockpriser och lågprisvaror som Systembolaget inte säljer i dag skulle också bli en del av bilden.

Nu är det långt ifrån vad utredningen föreslår. En gräns för hur mycket man får köpa vid varje tillfälle ska finnas, liksom ett årligt försäljningstak. Någon slags upplevelsetjänst måste också erbjudas i samband med försäljningen. Rapporteringen före utredningens överlämnande visade sig vara något överdriven, vilket inte betyder att monopolet sitter i orubbat bo. Inga begränsningar för butikernas etablering anges. Gårdsbutikerna kan därför, och lär komma att, flytta in till städer och tätorter. Därtill ges möjligheter att sälja produkter från andra alkoholproducenter. Här uppstår en olycklig konkurrenssituation. Regler om upplevelsetjänster och bokning kan förenklas och kringgås. Inget hindrar heller en vinproducent med tillstånd att sälja egna och andras alkoholvaror att också sälja livsmedel. Går förslaget igenom lär trycket från de stora livsmedelskedjorna bli allt svårare att stå emot.

Och då är detaljhandelsmonopolet på alkohol historia.

Marcus Svensson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons