Annons

Tiden tickar för TikTok

Appen TikTok har återigen seglat upp på radarn efter blåsväder mellan världens stormakter. På ytan en oskyldig videoapp populär bland barn och unga. Bakom skärmen en spion misstänkt för att dela data med den kinesiska regimen.
Ledare • Publicerad 13 juli 2020
Detta är en ledare som uttrycker Smålandspostens politiska linje: för kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande. Tidningens politiska etikett är moderat.
Foto: David Ebener

Indien agerade först. För ett par veckor sedan förbjöd de TikTok tillsammans med en rad andra sociala medie-appar från Kina. Näst på tur står USA som i skrivande stund håller på att se över ett liknande förbud mot TikTok och andra aktörer. Den centrala oron kretsar kring om appen delar privat användardata med det kinesiska kommunistpartiet. Flera länder ställer sig med all rätt samma fråga.

Häromdagen lyftes Sveriges svar på frågan av ett antal representanter från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna - appen bör förbjudas på offentliga tjänstetelefoner. En eloge till dem som lyft detta men det är långt ifrån tillräckligt. Och vad säger regeringen? Tyvärr är Sverige än en gång pinsamt naiva och slapphänta i Kinafrågan.

Annons

TikTok har idag över en halv miljard användare globalt och växer rekordfort. Det kinesiska företaget Bytedance, som ligger bakom appen, bedriver verksamhet som är en osalig blandning mellan big brother och big data. Under hösten 2019 hamnade de under luppen efter att olagligt ha samlat in användardata från barn, straffet blev miljonböter. I samma veva tvingades företaget ta ned alla videoklipp som publicerats av barn under tretton år.

Om diktaturen Kina faktiskt har tillgång till användardatan vet vi inte med säkerhet, men den starka misstanken och ovan nämnda länders agerande är anledning nog att vara försiktig. En sådan här global videoapp är till mycket mer nytta för en övervakningsstat som Kina än produktionen av roliga videoklipp.

Det finns en sägelse som lyder: om en produkt är gratis, är du produkten. Detta är något som blivit allt vanligare i den nya digitala ekonomin. Gratisapparna du laddar ned betalar sig istället genom exempelvis reklam och annonser. Detta är inget märkligt eller ens nytt, såväl Facebook som Youtube och Instagram samlar in din användardata. Det är genom den informationen som du får en skräddarsydd filterbubbla efter dina personliga preferenser. Säkert har du någon gång upptäckt att du googlat efter en produkt, säg en bok eller ett klädesplagg, och bara sekunder senare dyker den upp som en annons i dina kanaler. Samma taktik gäller för exempelvis YouTube som utefter dina mest tittade videos kan skapa rekommendationer så att du stannar kvar längre på sidan. Ditt flöde blir personifierat, för enkelhetens skull, och företagen får pengar för de produkter som du väljer att köpa.

Men i TikToks fall handlar det om något mycket mer. Gratisappen köps till ett orwellskt pris. Storebror Kina ser dig.

Stannar vi upp för ett ögonblick och tänker på hur en app som TikTok kan påverka över en halv miljard användare med ovan nämnda taktik, där den kinesiska regimen är de som skräddarsyr innehållet - allt från nyheter till varumärken - då inser man snabbt att steg för steg kan de göra mycket.

Den brittiska tidningen The Guardian rapporterade under 2019 att innehåll om homosexualitet eller hbtq-rättigheter plockats bort från TikTok. Plattformen försvarade sig med att de hade ”försökt anpassa sitt innehåll till lokala lagar och värderingar” på olika platser i världen. Argumentet föll dock platt då bilder på samkönade par tagits bort även i länder där homosexualitet är lagligt.

Kort därefter blåste det upp till storm igen. Appen möttes av hård kritik efter att ha stängt av den sjuttonåriga amerikanska muslimen Feroza Azis. Felet? Hon hade publicerat en video där hon kritiserar Kina för hur muslimer behandlas i landet.

Efteråt bad Tiktok om ursäkt för avstängningen. Såklart. Redan ryser man, ovan nämnda exempel borde vara nog.

Men vad skall då Sverige göra? TikTok är tekniskt sett ett ”privat” företag och att förbjuda dessa hipp som happ är ett övertramp mot friheter man som regering ogärna bör ta. Det finns däremot en mycket viktig aspekt att ta hänsyn till, nämligen att i Kina finns det inte några inhemska företag som inte är en del av diktaturens maktapparat.

Kina har på olika sätt köpt sig makt i olika delar av världen. Tillgång till våra privata sfärer är helt enkelt nästa steg. Många av oss är, vare sig vi vill det eller inte, beroende av att vara uppkopplade. Både på ett praktiskt och ett psykiskt plan. Särskilt i denna pandemi har världen fått en snabbväg in i digitaliseringen.

Annons

Viktigt att säga är att en mer digital värld generellt är något positivt. Det är tack vare den ökade uppkopplingen som världen har tillåtits snurra på ett sätt som annars varit omöjligt under denna pandemi. Men, det betyder inte att vi skall behöva offra våra privatliv för friheten att vara uppkopplade.

Det är dags att förbjuda TikTok för den risk den utgör mot den nationella säkerheten. Kriget om användardatan kan dessvärre inte reduceras till spänningar mellan världens stormakter. Detta är större än så. Kina bedriver ett digitalt kallt krig mot omvärlden. Vi i Sverige är en del av den världen och behöver således agera och det snarast.

Det har sagts att krig aldrig förändras. Det stämmer inte. Krig förändras - och har gjort det.

Beatrice BackmanSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons