Varat och värdigheten
Att det sker handel med kvinnor, antingen som behållare för barn de kan men inte behöver sakna genetisk koppling till eller som kroppar för sexuella ändamål, har sin förklaringsbotten i etik och moral, lagstiftning eller frånvaron av densamma. Pengar är en faktor, men bara en av många.
Till det kommer den globala utmaningen. Det som är tillåtet på andra platser blir ett argument att tillåta det även här. För här skulle vi göra allt bättre och mer humant för alla inblandade parter genom väl avvägd reglering. Det känns igen från andra debatter, om narkotika, insemination och dödshjälp.
Ekis Ekman beskriver hur berättelsen om "sexarbetaren" förenar högerns nyliberaler och vänsterns postmodernister. De förra ges ett språk som förklarar prostitution som fri företagsamhet och individuella rättigheter medan de senare i prostitutionen hittar ytterligare en marginaliserad grupp att försvara. Vad ligger då bakom begreppet sexuell tjänst? En abstraktion i tre led ger en förklaring: jaget blir till kropp, kroppen blir till sex, sex blir till tjänst. Men det räcker med att granska vad som faktiskt sker för att detta teoribygge ska rasa samman. Det går inte att skilja varat från varan.
Ekis Ekman sätter också nålen i ballongen genom att hänvisa till gedigen forskning. Det handlar om förtryck, bedrägeri, tvång, våld och kränkningar. Påtvingat utifrån, men i någon mån också självpåtaget.
När den hittills största studien av människor i prostitution genomfördes 2003 i nio länder med 800 intervjuade visade resultatet av 71 procent blivit utsatta för fysiskt våld, 63 procent blivit våldtagna inom prostitutionen och att 68 procent uppvisade symptom på posttraumatisk stress. Inte så märkligt att 89 procent uppgav att de ville lämna prostitutionen. Om de kunde.
Genom att Ekis Ekman fokuserar på kapitalismen blir värdighet, moral, människosyn något hon förutsätter och därmed undviker att gå i klinch med. Även de bibliska referenserna, som är en del av surrogatindustrin, lämnar en del att önska. Tjänstekvinnan Hagar lämnade inte bort Ismael, Bilhal fråntogs inte rollen som mor. Det kunde gott användas som argument mot kristna grupper som gör andra tolkningar. Men det passar väl inte in i författarens marxistiska analys och patriarkala struktur inom vilken hon placerar såväl prostitution som surrogatmödraskap.
Eller bättre uttryckt: sexslaveri och spädbarnshandel.