Annons
Nyheter

Växjö behöver parkering

Parkeringssituationen Växjö har varit ett sorgebarn under en längre tid. Kring lasarettet har problemen för personal och boende varit påtagliga under förra året. Förhoppningen är att parkeringshuset under World Trade Center skall avlasta något.
Publicerad 1 februari 2017

I dagarna framkom att Furutåskolans parkering allt som oftast är ockuperad av boende i området. De nybyggda hyreshusen har underdimensionerade parkeringar åt de boende som helt enkelt ställer sina bilar på platserna som är avsedda för skolans personal och föräldrar.

Växjöbostäder har informerat de boende i området att de inte kan stå på skolans parkeringsplatser. Växjöbostäders VD Maria Säterdal har också kommenterat det hela.

Annons

Hon menar att i en växande stad så måste bostäderna få komma i första hand men ytterligare en aspekt av parkeringsbristen är Växjös miljöprofil.

"Man får se över sitt behov av bilar och kanske överväga andra transportmedel"

Hon sa också att "Man kan inte förvänta sig att man har en parkeringsplats precis utanför sin dörr, utan man får titta på andra alternativ eller välja en bostad som har mycket parkeringsplatser precis intill där man bor".

Det är mycket riktigt att man bör ta med tillgången till parkering i beräkningarna när man letar bostad. Tyvärr är trycket på hyresrätter och för den delen även på bostadsrätter så hårt att få har möjlighet att välja och vraka.

Det som är mer beklämmande är dock att miljöprofilen tas upp som en anledning till att inte anlägga parkeringar. Växjö är Europas grönaste stad och det kräver uppoffringar från invånarna. De bör se över sina behov av bilar och fundera på om det går att ta sig fram på andra sätt.

De flesta i Växjö är dock redan färdiga med det övervägandet och de allra flesta har insett att det är svårt att klara sig utan bil i staden.

Växjö har ett geografiskt läge som gör att bil är en förutsättning för att inte bli isolerad. Tågen går förvisso till Malmö och Köpenhamn men vill man till andra delar av Sverige måste man byta tåg, något som visat sig vara riskabelt för den som vill komma i tid.

Inrikesflyget och flygplatsen hotas av regeringens förslag på straffskatt och slaktyxan som trots allt fortfarande hänger över Bromma flygfält.

Växjö är anpassat till bilen, varför förnekar Växjöbostäder det? Bilismen står för stora utsläpp men är också en av de industrier som arbetar hårdast med att få fram miljövänliga alternativ. Finansminister Magdalena Andersson (s) har redan varslat om att elbilarna gör att statens inkomster från drivmedelsskatt minskar.

Att hänvisa till miljöprofilen i detta läge är inte konstruktivt. De flesta som kan välja bort bilen har redan gjort det och de som inte kan skall inte skambeläggas för det. Klimatarbetet är viktigt men bör inte användas som trumfkort när man väger olika intressen mot varandra. Det är en faktor bland många.

Växjö lär vara bilberoende en lång tid framöver, det kommer att krävas fler parkeringsplatser även när större delen av bilparken går på el eller naturgas. Då får man anpassa kartan efter verkligheten och inte tvärt om.

Jacob SidenvallSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons