Annons

Få barn får längre till skolbussen

I höst stramas reglerna för skolskjuts upp. Men i praktiken medför den nya organisationen få förändringar för de allra flesta elever och marginellt kortare turer.
Lessebo • Publicerad 2 juli 2012
Foto: 

– Det är svårt att säga hur många kilometer kortare körsträckan kommer att bli jämfört med tidigare år. Detta eftersom det har tillkommit nya elever som åker skolskjuts, säger utvecklingsledare Cecilia Stavert.

Kommande läsår kommer runt 100 elever att åka skolskjuts i Lessebo kommun. Med de nya reglerna får endast en handfull barn längre från hemmet till skolbussen.

Annons

– Vi har inte gjort så stora förändringar. Det kan handla om att ett barn får gå fram till en korsning, säger Cecilia Stavert, kommunens utbildningsförvaltning.

Noll kilometer mellan hem och påstigningsplats gällde i praktiken fram till och med förra läsåret. 2010 blev det klart att en gemensam upphandling om skoltrafiken i länet skulle göras.

Att i ett nytt avtal ha generösare regler än resten av kommunerna skulle bli för dyrt. Ett nytt skolskjutsreglemente antogs så småningom av barn- och utbildningsnämnden i Lessebo kommun.

I det ingår bland annat regler för hur långt barn och ungdomar framöver kan få gå till skolbussen. För elever i förskoleklass till och med år tre gäller högst en kilometer, för år 4–6 två kilometer och högstadiet tre kilometer.

– Vi har åkt runt och tittat på hur skolbussarna kör. Ibland kan det ha varit så att det är onödigt att låta barnen gå när skjutsen ändå kör förbi. En del barn erbjuder vi vinterskjuts även i fortsättningen, det vill säga om de har för kort skolväg för att egentligen alls få åka skolbil.

Cecilia Stavert ger en stor eloge till Fröjds Taxi som fram till och med vårterminen i många år kört skolbilarna i kommunen. Chaufförerna har haft så god lokalkännedom att de inför varje läsårsstart bara fått information om barnens namn och adresser.

– Det är fantastiskt att vi har kunnat göra så. Vi har överlämnat listor och fått turer tillbaka. Det har fungerat mycket bra.

Nu kommer dataprogrammet Geosecma, som redan används inom kommunen, att ta över planeringen av skolskjutsrutterna.

– De turer vi får fram kanske inte alltid är optimala. Då för vi en dialog med chauffören som har lokalkännedom i just det området.

Föräldrarna får information om skolskjutsrutterna per brev i början av juli.

– Det känns också bra med nye entreprenören Flexbuss. Dels har företaget lokal förankring, dels kommer ju några av Fröjds chaufförer att arbeta där, säger Cecilia Stavert.

Sif Erlandsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons