Annons

Goda resultat för trygghetslarm

En omställning till digitala trygghetslarm inom hemtjänsten tycks ha gett goda resultat. Enligt den senaste mätningen har väntetider minskat.
Enkätsvar till socialnämnden visar även att många nöjda med larmen.
Lessebo kommun • Publicerad 4 april 2018 • Uppdaterad 5 april 2018

I cirka ett och ett halvt år har trygghetslarmen inom hemtjänsten skötts på ett digitalt vis. Brukaren har ett larm runt halsen eller runt handleden som de trycker på vid behov av hjälp. Larmet skickas sedan till Trygghetsjouren i Malmö som skickar sms till hemtjänsten i Lessebo som sedan beger sig till personen i behov av hjälp. Tidigare sköttes detta via telefonsamtal.

Enligt socialnämndens senaste mätning tycks omställningen ha gett resultat. Inställelsetiden, det vill säga från det att larmknappen trycks in till det att hemtjänsten är på plats, låg under slutet av 2017 på snittet knappa sju minuter. Vid den tidigare mätningen var det 10 minuter. Den längsta tiden för inställelse under mätningen var på 20 minuter.

Annons

– VI har en maxtid på 30 minuter. Så även den siffran är positiv, även om vi så klart vill vara på plats direkt. I bland kan det vara svårt för hemtjänsten att köra eller de kan vara upptagna med något annat ärende, säger socialchef Fernando Germond Corrêa.

Det allra snabbaste tiden för inställelse var två minuter. Fernando Germond Corrêa är nöjd med mätningens resultat.

– Snittiden på sju minuter är fantastiskt bra, jag är nästan förvånad.

Vad tror du att förbättringen beror på?

– Jag tror att det beror på flera saker. Vi hade lite problem i början med det nya systemet. Jag tror att personalen helt enkelt har blivit bättre på att hantera det. Vi har blivit bättre, och jag tror också att Trygghetsjouren i Malmö har blivit bättre. Vi kan inte ta åt oss hela äran.

Siffrorna visar också på att personalen i Malmö har blivit snabbare. Utringningstiden, från att Trygghetsjouren får larmet tills dess att hemtjänsten är kontaktad, har minskat drastiskt. Snittiden har minskat från cirka fyra och halv minut till cirka 30 sekunder. Den allra längsta tiden under mätningen låg på en minut, att jämföra med 19 minuter från den förra mätningen.

I samband med mätningen gjordes även en enkätundersökning bland brukarna. En stor majoritet av de som svarade ansåg att det var tryggt eller mycket tryggt att kunna komma i kontakt med hemtjänsten via larmet. En ungefär lika stor majoritet ansåg även att Trygghetsjouren i Malmö bemöter dem på ett bra sätt oftast eller alltid.

– Jag hör nästan aldrig några klagomål på tjänsten, tvärtom, säger Fernando Germond Corrêa.

Cirka 62 procent har svarat på enkäten. Vill ni att fler ska svara så att ni får fler åsikter?

– Det är klart vi vill höra fler åsikter och veta varför vissa inte svarar. Men undersökningen är anonym, så jag vet inte hur man skulle gå tillväga.

Johannes TurstamSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons