Annons

Lessebo kommuns turister shoppar bäst i hela Glasriket

Lessebo är den kommun i Glasriket där turisterna spenderar mest pengar; hela 339 miljoner kronor år 2010. En fjärdedel lades på bensin.
Lessebo • Publicerad 14 juli 2012
Foto: 

Största ökningen totalt när det gäller spenderade medel står också Lessebo kommun för jämfört med de övriga tre kommunerna. Detta enligt de senast tillgängliga siffrorna som turistbolaget AB Glasriket har låtit ta fram.

– Satsningen i Kosta är oerhört betydelsefull. Samtidigt betyder den mycket för hela regionen, inte bara för Lessebo kommun, säger vd Carolina Thaysen, Glasriket.

Annons

Outletbutikerna har byggts ut efter hand. Det riktigt stora dragplåstret är, vilket tidigare konstaterats i olika sammanhang, Kosta Boda Art Hotel som invigdes den 27 juni 2009.

– Regionen fick då ett förstklassigt boende. Hotellet drar folk. De som bor där besöker olika utflyktsmål i hela området. Man stannar inte bara i Kosta.

Siffrorna i Temoundersökningen är från 2010. Den visar hur mycket pengar turisterna spenderar vid sina besök på främst shopping, boende, mat och bensin, den så kallade turistkronan. Redan 2008 låg Lessebo högst i reda pengar; 265 miljoner. Ökningen under de följande två åren är också störst: 28 procent, följt av Emmaboda (25), Uppvidinge (22) och Nybro med låga två procent!

– Det finns inte tillräckligt med produkter på hyllorna, är Carolina Thaysens kommentar.

Verksamheten på Orrefors glasbruk har minskat allt mer. Men å andra sidan har Målerås glasbruk blivit ett allt större utflyktsmål.

– Så det finns fortfarande besökare i området.

Emmaboda kommun har förutom glasbruken även stora, återkommande arrangemang som lockar folk, som musikfestivalen i Rasslebygd. I Uppvidinge är glasbruksnäringen i dag av mindre omfattning.

– Där finns dock förhållandevis många som äger fritidshus, och som utnyttjar den lokala handeln.

Vad lägger då turisterna sina pengar på mest?

Jo, det visar sig överlag att rubriken transporter ligger högst i tre av de fyra Glasriketkommunerna. Var fjärde spenderad krona läggs på inköp av bensin. Undantaget är Uppvidinge där logi är den bransch som drar in mest pengar.

Annons

– Att Glasriket är en bilburen destination är den största förklaringen. Inte många kommer hit med allmänna kommunikationer. Dessutom passerar många på väg till Öland framför allt genom Lessebo och Nybro kommuner. Det gör bensinstationerna till de företag som kanske vinner mest.

Vad behöver utvecklas i Glasriket?

–  Glaset kommer alltid att vara vårt fokus. Slaget för oss är att utveckla fler hållbara, turistiska produkter. Det kan vara upplevelser, familjeaktiviteter samt natur och äventyr. Vi kan stötta här med rådgivning och marknadsföring. Det är dock upp till entreprenörer att skapa detta, säger Carolina Thaysen.

”Satsningen i Kosta är oerhört betydelsefull. Samtidigt betyder den mycket för hela regionen.”

UNDERSÖKNINGEN

Intervjuer

Företaget Resurs gör vartannat år undersökningen på uppdrag av AB Glasriket.

Siffrorna tas fram genom intervjuer och bearbetning av befintlig statistik.

Lokalbefolkningens konsumtion räknas bort.

Sif Erlandsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons