Lessebo satsar på egen destinationsutvecklare
– AB Glasriket har haft ansvar för att marknadsföra, inte utveckla, och utvecklingen sker bäst i samarbete mellan Destination Småland, Destination Kosta och specialister på Lessebo kommun, säger kommunchef Christina Nyquist.
AB Glasriket ägs till 40 procent av de fyra Glasrikeskommunerna och till 60 procent av glasnäringen. Dessa ägare har skilda meningar om bolagets framtida uppdrag, budget och verksamhet.
Lessebo kommun, som 2013 bidrog med 1,5 miljoner och i fjol 650 000, anser att de offentliga resurserna inte har använts effektivt på grund av dubbelarbete av aktörer.
– Men vi ser det som viktigt att Glasrikets Magasin, som tas fram av en reklambyrå, får leva vidare, säger Christina Nyquist.
AB Glasriket må ha gjort sitt. Men Glasriket som geografiskt begrepp är hetare som besöksmål än någonsin, enligt Johan Trollnäs, vd på Destination Kosta. Ziplinen, Ödevata fiskecamp, Målerås glasbruk, Kosta och många fler hade en stor tillströmning i sommar.
I Kosta samverkar glasbruket, glashotellet, outletbutikerna, Kosta Lodge, jakt- och fiskekampen och nya restauranger om att ge upplevelser, som får turister att stanna längre. På samma sätt är det i hela Glasriket.
– Där bruken förr dominerade som besöksmål är utbudet nu mycket brett. Detta talar för vikten av breddat samarbete, säger Christina Nyquist.
Det kan i Lessebos ske med hjälp av ny tjänst som destinationsutvecklare 2017.