Annons

Minskat stöd – då anmälde mamman

I höstas minskades stödet till pojken som har språk- och inlärningssvårigheter.
Men föräldrarna ­informerades inte och ärendet granskas av Skolinspektionen.
Lessebo • Publicerad 14 december 2010

Pojken har fått vuxenstöd hela dagarna från tre års ålder och upp i mellanstadiet. Men i höstas minskades stödet, utan att föräldrarna fick veta något. Enligt mamman ledde detta till att pojken inte fick hjälp att använda sina tekniska hjälpmedel. Han satt mest och ritade på lektionerna och verkade inte nå målen i så många ämnen.

Mamman tog kontakt med stödläraren, klassföreståndaren, rektorn och utbildningschef Carl-Axel Hallberg. När det inte gav önskad effekt, trots att sonen genomgått dyslexi- och ADHD-utredning under hösten, gick mamman vidare till Skolinspektionen.

Annons

Rektorn och skolchefen svarar Skolinspektionen att eleven får enskild undervisning av erfaren lärare tio timmar i veckan samt logopedträning en timma i veckan.

Klassläraren har ansvar för att pojken har stöd i klassrummet och får tillsammans med stödläraren kontinuerlig utbildning i att hantera hjälpmedlen.

Skolan bedömer att pojken kan nå målen i matematik, NO, SO, bild, träslöjd, textilslöjd och musik. Han har stort ordförråd och kan lyssna till sig kunskap, men har svårt med att läsa och skriva. Enligt klassläraren sker delar av klassundervisningen på ett sätt och på en nivå som pojken inte kan ta till sig oavsett hjälpmedel.

Rektorn och utbildningschefen beklagar att föräldrarna inte informerades om minskat stöd inför höstterminen, men redovisar inga skäl till minskningen. Barn- och utbildningsnämnden ville utöka stödassistenttjänsterna 2011 från 11,5 till 13,5, men fick inte pengar.

Anders Karlsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons