New wave group slår flera rekord i ny delårsrapport
Koncernen New wave group når rekordhöjder i årets första delårsrapport. Försäljningen under första kvartalet har ökat med tolv procent från strax över 1,1 miljarder kronor under samma period förra året till strax över 1,2 miljarder kronor med en total försäljningsökning på 133 miljoner kronor. Det innebär det bästa försäljningsresultatet någonsin under årets första kvartal för koncernen. Även New wave groups vinst innan skatt och ränta ökar i jämförelse med samma kvartal förra året från 8 miljoner kronor till 43 miljoner kronor.
– Det känns bra och vi är glada över det här, säger Torsten Jansson, vd och koncernchef för New wave group.
New wave group rapporterar dessutom en tillväxt av försäljning inom nästan samtliga av koncernens regioner. Enligt dem själva har koncernen, rent finansiellt, aldrig varit starkare. Dessutom växer alla koncernens segment som är indelade i "Profil" för kläder och presentreklam, "Sport och Fritid" och "Gåvor och heminredning" där bland annat glasbruken räknas in.
– Det är stabilt när alla områden kan växa. Vi har flera saker på gång för att fortsätta vår organiska tillväxt, säger Torsten Jansson.
I framtiden kommer koncernen att fortsätta utveckla sina säljkårer och sin marknadsföring i USA och Kanada. Dessutom utlovar man fler satsningar under kommande kvartal och år.
Vad är hemligheten bakom resultaten?
– Flera år av hårt jobb. Det tar tid men vi investerar målmedvetet hela tiden, säger Torsten Jansson.
Fler siffror ur rapporten
Resultatet för årets första kvartal stiger från minus 4,6 miljoner kronor föregående år till 24,9 miljoner kronor. Samtidigt stiger resultatet per aktie från minus 0,06 kronor förra året till 0,38 kronor. Soliditeten inom koncernen är nu 49,4 procent i jämförelse med 46,2 procent förra året.