”Vi ska ha roligt på matten”
I skolan är matematik ett ämne. I livet är matematik ett hjälpmedel – som i affären. Räcker pengarna till en chipspåse också? Den som bara chansar kan tvingas att lämna tillbaka varor vid kassan.
Elever kan dock vara bra på praktisk matte utan att visa det i skolan. Erika Johansson hade som ung lärare en adept som inte verkade förstå.
– Men så fick jag se honom i ett stånd på torget. Han räknade i huvudet och expedierade kunderna snabbt.
Slutsats? Man lär sig det man har nytta av.
På Kvarndammskolan får eleverna ägna sig åt praktisk matte, till exempel leka affär. Men eleverna i årskurs fem var mycket sämre 2008 än 2006 på de nationella proven.
– Barnen behöver få upp intresset för matematik i femman och sexan, säger Inga Ottosson-Svensson.
– Att använda kunskap är viktigt. Vi måste få in matematik i fler ämnen och lära eleverna att använda måttenheter, säger Gun Ståhl.
– Till exempel i slöjden, säger Eva Nyqvist.
Mindre sifferexercis och mer lösning av praktiska problem, alltså.
– Det går att kombinera matte med rörelse, säger Gun Ståhl.
Det går också att sitta still medan hjärnan går på högvarv – utan dator. Många kortspel har inbyggd matematik och tränar minnet.
– Vi ska försöka fånga upp vardagsnära saker som kan göra matematik roligare, säger AnnSofie Sandin-Falk.
För lärarna väntar nu två år med seminarier, workshops, inköp av nytt material och medverkan av föräldrar i något sammanhang.
Kvarndammskolan får 321 000 kronor av Skolverket för att utveckla pedagogiska metoder och öka elevernas intresse för matematik.
Behovet är stort. Andelen godkända i de nationella proven för årskurs fem sjönk från 96 procent 2006 till 78 procent 2008. Denna trend har eleverna tagit med sig genom högstadiet i Lessebo. Fler går ut utan godkänt betyg i matematik och färre får MVG.
Eleverna tappar intresset för ämnet i årskurs fem och sex.
– Det gäller både de som har svårt och de som har lätt för matte, säger Erika Johansson som leder projektet, där skolan tar hjälp av Linnéuniversitetet.