Annons

”Vi ska ha roligt på matten”

– Vi ska ha roligt på matten och fler barn ska nå målen.
Det säger lärare på Kvarndammskolan med två spännande år framför sig.
Lessebo • Publicerad 8 juni 2010
Sittande från vänster AnnSofie Sandin-Falk, Roman Rosenkrans (lärarstudent) och Erika Johansson samt stående Eva Nyqvist, Gun Ståhl, Lena Eriksson, Inga Ottosson-Svensson och Karin Eilert.
Sittande från vänster AnnSofie Sandin-Falk, Roman Rosenkrans (lärarstudent) och Erika Johansson samt stående Eva Nyqvist, Gun Ståhl, Lena Eriksson, Inga Ottosson-Svensson och Karin Eilert.Foto: Anders Karlsson

I skolan är matematik ett ämne. I livet är matematik ett hjälpmedel – som i affären. Räcker pengarna till en chipspåse också? Den som bara chansar kan tvingas att lämna tillbaka varor vid kassan.

Elever kan dock vara bra på praktisk matte utan att visa det i skolan. Erika Johansson hade som ung lärare en adept som inte verkade förstå.

Annons

– Men så fick jag se honom i ett stånd på torget. Han räknade i huvudet och expedierade kunderna snabbt.

Slutsats? Man lär sig det man har nytta av.

På Kvarndammskolan får eleverna ägna sig åt praktisk matte, till exempel leka affär. Men eleverna i årskurs fem var mycket sämre 2008 än 2006 på de nationella proven.

– Barnen behöver få upp intresset för matematik i femman och sexan, säger Inga Ottosson-Svensson.

– Att använda kunskap är viktigt. Vi måste få in matematik i fler ämnen och lära eleverna att använda måttenheter, säger Gun Ståhl.

– Till exempel i slöjden, säger Eva Nyqvist.

Mindre sifferexercis och mer lösning av praktiska problem, alltså.

– Det går att kombinera matte med rörelse, säger Gun Ståhl.

Det går också att sitta still medan hjärnan går på högvarv – utan dator. Många kortspel har inbyggd matematik och tränar minnet.

– Vi ska försöka fånga upp vardagsnära saker som kan göra matematik roligare, säger AnnSofie Sandin-Falk.

Annons

För lärarna väntar nu två år med seminarier, workshops, inköp av nytt material och medverkan av föräldrar i något sammanhang.

Kvarndammskolan får 321 000 kronor av Skolverket för att utveckla pedagogiska metoder och öka elevernas intresse för matematik.

Behovet är stort. Andelen godkända i de nationella proven för årskurs fem sjönk från 96 procent 2006 till 78 procent 2008. Denna trend har eleverna tagit med sig genom högstadiet i Lessebo. Fler går ut utan godkänt betyg i matematik och färre får MVG.

Eleverna tappar intresset för ämnet i årskurs fem och sex.

– Det gäller både de som har svårt och de som har lätt för matte, säger Erika Johansson som leder projektet, där skolan tar hjälp av Linnéuniversitetet.

Anders Karlsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons