Annons
Nyheter

Bryt den negativa utvecklingen av skolan

En av skolans viktigaste uppgifter är att utjämna skillnader i elevers bakgrund. Det ska inte spela någon roll varifrån ens föräldrar kommer, vilken klass man har eller om man är flicka eller pojke, skriver Gunnar Nordmark, ordförande Folkpartiet Liberalerna i Kronobergs län om på dagens debatt.
Nyheter • Publicerad 13 december 2010
Alla barn ska ha rätt att lyckas i skolan.
Alla barn ska ha rätt att lyckas i skolan.Foto: 

Svenska grundskoleelevers resultat fortsätter att sjunka i viktiga ämnen och färdigheter som matematik, naturorienterande ämnen och förmåga att läsa. Det visar den så kallade PISA-undersökningen som regelbundet utförs i en rad olika länder och nu senast 2009.

Att resultaten är lägre för elever födda i utlandet och som sent börjar i svensk skola är inte förvånande. Däremot är det djupt oroande, åtminstone för en liberal, att resultaten för svenska elever med utlandsfödda föräldrar sjunkit så kraftigt och ligger långt under genomsnittet.

Annons

Det visar på en djup segregation i svensk skola och vårt samhället. Folkpartiet har länge hävdat att en av skolans viktigaste uppgifter är att utjämna skillnader i elevers bakgrund. Det ska inte spela någon roll varifrån dina föräldrar kommer, vilken klass du har eller om du är flicka eller pojke. Varje elev har samma rätt och ska ha samma möjlighet att skaffa de kunskaper och färdigheter som hon behöver för att forma sitt liv så som hon själv vill. I dag är vi på väg åt ett annat håll. Det är en utveckling som Folkpartiet varnat för i mer än ett decennium.

Det är ett resultat av att statens huvudmannaskap för skolan avskaffades. Det ledde till en mindre likvärdig skola. Folkpartiet var som enda parti för ett fortsatt statligt ansvar. Det är ett resultat av metoder som slog igenom på 1990-talet, där elever skulle forska och arbeta självständigt. Lärarnas yrkesroll demonterades och de flesta elever lämnades i sticket med sjunkande kunskaper som följd.

Folkpartiet stod upp för att lärarna är skolans viktigaste resurs och att det är viktigt med lärarledda lektioner. Det är ett resultat av decenniers experimenterande med lärarutbildningen, där Folkpartiet, ofta som enda parti verkat för en lärarutbildning som ger lärare som både har djupa kunskaper och förmåga att lära ut. Särskilt viktigt är detta hos de lärare som lär de yngsta barnen läsa, skriva och räkna.

För en socialliberal är det oacceptabelt att elever lämnar grundskolan utan tillräckliga kunskaper och att detta beror på klassbakgrund, var du bor och var dina föräldrar är födda.

Därför måste den nuvarande negativa utvecklingen brytas. För att få en likvärdig skola vill Folkpartiet att skolan förstatligas. Reformeringen av lärarutbildningen måste fullföljas. Matematikundervisningen måste bli bättre. Lärarledd undervisning måste återupprättas. Det ger de flesta elever bäst möjlighet att skaffa sig kunskaper.

Läsinlärning och läsfrämjande undervisning måste löpa som en röd tråd genom hela ungdomsskolan. Folkpartiet vill också satsa på särskilda stjärnskolor i utanförskapsområden, skolor med en särskild lyskraft, goda resurser, goda resultat och lärmiljöer som locka långt utanför skolans vanliga upptagningsområde.

Så vänder vi en negativ utveckling och blir åter bäst i klassen. Alla barn ska ha rätt att lyckas i skolan.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons