Det går inte att åka gränslöst i Småland
Man tror att man kan åka gränslöst i Småland. Att regionaltrafiken av tre län återskapar ett landskap.
Så är det inte. Eftersom jag arbetar i två län, i Växjö och Jönköping, passerar jag en länsgräns på mina arbetsresor. Detta innebär att jag måste ha två länstrafikkort för att slippa betala kontant i ena länet. Och det är dyrt.
En resa mellan Växjö och Jönköping kostar lika mycket kontant som resten av resan med kort i Jönköping fastän reslängden/restiden är mer än tre gånger så lång i vårt grannlän.
Landsbygden måste värna sina intressen i dessa tider när Sverige i allmänhet och det politiska livet i synnerhet koncentreras till storstadsregionerna. Men i stället för att samarbeta så konkurrerar länstrafikbolagen inte bara med SJ utan också i praktiken med varandra.
Nu när den flerhundraåriga länsindelningen diskuteras är det ovanligt obegåvat att inte använda kollektivtrafiken som ett medel att länka samman ett antal län som för sin överlevnads skull ändå måste skapa en gemensam arbetsmarknad.
Kanske är resehindren vid länsgränserna något för vår nygamle landsbygdsminister Eskil Erlandsson att ta tag i?
Regionerna och marknaden klarar ju inte själva den utmaningen.
BENGT JOHANNISSON, Professor, Braås