Annons
Nyheter

En skola för framtiden

Vi i SSU Kronoberg är övertygade om att vi tillsammans kan skapa världens bästa skola. En skola där varje individ ses som en tillgång och där alla, oavsett förkunskaper och uppväxtvillkor, ges verktyg att leva ett gott liv, skriver styrelsen för SSU Kronoberg Henrietta Serrate (ordförande), Karin Tjäder Berggren, Anton Dackenberg, Jesper Eneroth, Nicklas Gustavsson, Natalie Hall Serrate, Emma Johansson
Nyheter • Publicerad 21 mars 2012
Foto: 

Under den gångna helgen har SSU Kronoberg haft distriktsårskonferens och ett av de ämnen som väckte absolut mest engagemang var skolfrågorna. Vi i SSU Kronoberg är övertygade om att vi tillsammans kan skapa världens bästa skola. En skola där varje individ ses som en tillgång och där alla, oavsett förkunskaper och uppväxtvillkor, ges verktyg att leva ett gott liv. Det kräver att skolan får mer resurser, framförallt i form av ökad lärartäthet, högre lärarlöner och skoladministratörer som kan avlasta lärarna med det administrativa arbetet. På så sätt får lärarna möjlighet att ägna mer tid åt det de är utbildade för, undervisning och att se till varje enskild elevs behov. En upprustning av utbildningsväsendet är för SSU Kronoberg en av de mest avgörande framtidsfrågorna, både för landet i helhet och för enskilda individer.

De senaste åren har resultaten i den svenska skolan sjunkit, och ser man till Växjö kommun sjunker resultaten mer än i riket. I dagsläget lämnar alltfler elever skolan utan att ha fått de kunskaper de har rätt till. Enligt Skolverket saknar 31 % av Sveriges elever slutbetyg från gymnasiet efter tre års studier, samtidigt som man visar på ett tydligt samband mellan hur elever lyckas i gymnasieskolan och föräldrarnas utbildningsnivå.

Annons

Även om orsakerna till de fallande resultaten och den stora ojämlikheten är många går det att peka ut några enskilda förklaringsfaktorer. Den första och kanske avgjort viktigaste orsaken till hur det ser ut i skolan idag är lärarsituationen. Av det som framgått i en rad insändare från lärare i Växjös kommunala gymnasieskolor kan man utläsa att lärarnas situation redan idag är utsatt på grund av tunga administrativa uppgifter, stora elevgrupper och minskade möjligheter till att se till de enskilda elevernas behov. Vilka lärare kommer orka jobba kvar och hur ska vi lyckas locka nya förmågor till detta samhällsbärande yrke under rådande omständigheter?

Utvecklingen i gymnasieskolan är fullkomligt oacceptabel, och för att komma till rätta med problemen krävs det att vi återigen börjar satsa på utbildning och inte skär ner på den. För på både nationell och kommunal nivå skär alliansen ner på gymnasieskolan och lägger istället pengarna på skattesänkningar. I Växjö kommun sänker Alliansen skatten med 19 miljoner kronor för i år (vilket innebär 25 kronor i månaden för normalinkomstagaren i kommunen), samtidigt som gymnasieskolan drabbas av nedskärningar på 6 miljoner kronor som när det får helårseffekt innebär 29 tjänster färre.

Vi i SSU Kronoberg anser att det är fullkomligt oansvarigt att prioritera bort utbildning som är en av de viktigaste faktorerna för att få unga i jobb i en tid när arbetslösheten stiger, i synnerhet bland ungdomar. Mellan åren 2008 och 2012 tredubblades ungdomsarbetslösheten i Växjö kommun, vilket tydligt visar på Allianspolitikens misslyckande. Utbildning är centralt för att kunna matcha arbetskraften mot de arbeten som finns och det är ett nytt kunskapslyft som är den rätta vägen mot full sysselsättning! Vi anser att kunskap är en rättighet för alla och en mycket viktig framtidsinvestering, både för den enskilde och för samhället.

Henrietta Serrate, ordförande

Karin Tjäder Berggren

Anton Dackenberg

Jesper Eneroth

Nicklas Gustavsson

Natalie Hall Serrate

Emma Johansson

Anna-Karin Jonsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons