Annons
Nyheter

Gräsrötternas röster kommer sist

Kommentar till ”Folket får de politiker som de förtjänar” av Marie Fransson den 29 december.
Nyheter • Publicerad 10 januari 2012

 Marie Franssons engagemang ger en gnista av hopp, när det gäller infrastrukturen i Alvesta.

Jag har själv engagerat mig i frågan om den tunga trafiken genom västra Alvesta utan att i dagsläget finna något gehör för att se långsiktigt på en västerled utanför själva tätorten. Som Marie Fransson kanske vet har frågan till och med varit vallöften för många partier, men löften glöms eller sopas under mattan. Att kämpa i 20 år! Vem orkar?

Annons

Frågan om en hållbar lösning på trafikfrågan i östra Alvesta är en likartad fråga. Partierna som har makten behöver bara se till sin mandatperiod, därför försvinner långsiktiga lösningar på agendan. Detta gäller givetvis också Mats Johnssons styre, där Robert Olesen för närvarande har en biroll, men ändå är ett betalt kommunalråd i en imaginär roll som oppositionspolitiker, men som sådan också har ett ansvar inför alla kommuninvånare.

En annan person som har inflytande i infrastrukturfrågor regionalt, men som också finns i kommunfullmäktige är Sven Sunesson (C) (tillhör oppositionen). Att förflytta berg eller att påverka makteliten i Alvesta kommun är nog likvärdigt. Det spelar ingen roll vilken regering som sitter. Gräsrötternas röster kommer sist.

Beträffande kommuninvånarens värde så står givetvis den nyinflyttade högst i kurs. När du väl bor här så bryr de sig inte om buller, luftföroreningar eller trafikrisker.

På Allbogatan löste man risken för skolbarnen genom att lägga ned Stenlyckeskolan. Det var billigare än att än att flytta ut den tunga trafiken. Namninsamlingar och gräsrotsarbete till trots. Beträffande en Österled så stöder jag dig fullt. Att påverka Spånens friluftsområde negativt!

Vad vill S och M med friluftsområdet, då man inte ens kan återupprätta elljusspåret vid Spånen, vilket har legat nere sedan stormen Gudrun?

Under över 20 års tid har de ledande politikerna i Alvesta kommun inte ens kunnat lyfta frågan om en Västerled till dåvarande Vägverket i dag Trafikverket. Ett statligt verk lär ju knappast ta upp frågan om kommunen själv inte visar något intresse.

Andra kommuner i Kronobergs län för upp frågorna på Regionförbundets agenda och jobbar tillsammans med Trafikverket även beträffande långsiktiga trafiklösningar. Vad gör Alvesta kommun?

Kortsiktiga och billiga investeringar är uppenbarligen Alvesta kommuns ledord i stället för långsiktiga och hållbara lösningar för kommuninvånarnas bästa.

P.S. Roberts Olesen uttryck: att solidiariskt dela på trafikströmmarna till och från Alvesta kan nog gå till Alvesta kommuns historieboks kapitel visdomsord.

JAN FRANZÉN (AA)

är sedan januari 2011 ledamot i Nämnden för Samhällsplanering

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons