Annons
Nyheter

Karin Nilsson (C): Sverige ligger i framkant inom samtliga miljöområden

Sverige har genom Alliansregeringen fått Europas mest ambitiösa klimatpolitik. Fordonsflottan ska oberoende av fossila drivmedel 2030 och hela Sverige ska vara klimatneutralt till 2050.
Nyheter • Publicerad 29 december 2011
Karin NilssonFoto: 

Det satsas miljarder på järnvägar i Sverige. Hade det inte saknats 60 miljarder kronor i finansieringen av de trafikplaner som den tidigare S-regeringens, som miljöpartiet stöttade, lämnat efter sig, så hade inte Alliansregeringen behövt stoppa pengar i svarta budgethål, utan kunnat använde nya budgetpengar till nya investeringar. Underhållet av vägar och befintliga järnvägar var också oerhört eftersatt. Men trotts dessa eftersläpade åtaganden på 40 miljarder, så satsas det nu ytterligare pengar till nya mötesspår. Nya tågstopp till exempel i Lammhult, Diö och Vislanda, nya kombiterminaler och upprustning av stationsområden. Fler resenärer än någonsin reser kollektivt.

För att ställa om trafikflottan till klimatsmartare lösningar har regeringen infört en miljöbilspremie och nu också en supermiljöbilspremie. Det har avsatts stora belopp till forskning och utveckling till fordonsindustrin. De har sänkt förmånsbeskattningen för miljöbilar.

Annons

Regeringen har infört havsmiljarder för att skydda miljön i Östersjön och Västerhavet. Och Sverige investerar i effektiva miljö- och klimatåtgärder i utvecklingsländer där varje insatt krona gör stor skillnad.

På energiområdet har de fortsatt att utveckla elcertifikatsystemet för att gynna den förnyelsebara elproduktionen. Handeln med utsläppsrätter omfattar nu hela EU. Regeringens energiuppgörelse gav Sverige en långsiktig klimat- och miljöstrategi, med tydliga mål och medel. Överenskommelsen har stort fokus på förnyelsebar energi och energieffektivisering, både vad det gäller energiproduktion och för transportsektorn.

Regeringen har också höjt koldioxidskatten i början av den förra mandatperioden, men inte sedan fortsatt till den nivå som klimatberedningen föreslog och inte heller till de olika förslag på höga nivåer som MP, S eller V senare föreslagit.

Klimatberedningens förslag om att införa en kilometerskatt har Konsumentverket granskat och helt förkastat. De ansåg att den åtgärden saknar avsedd klimateffekt. Men detta har tydligen ni rödgröna partier i oppositionen missat eftersom ni fortsätter att använda er av detta förslag.

I Kronobergs län är vi många som är beroende av bilen. Vi kan inte skuldbelägga alla som inte åker tåg eller buss när det inte finns några sådana alternativ att tillgå. För mig som centerpartist är inte bilen problemet utan vad vi driver bilen med. Därför är det viktigt att vi fortsätter att stimulera inköpen av miljövänligare bilar och produktionen av miljövänliga drivmedel.

Trots att Sverige ligger i framkant inom samtliga miljöområden, så fortsätter Miljöpartiet och Cheryl Jones att svartmåla Sverige och fortsätter att förespråka fler piskor i stället för att stimulera till omställning genom friska morötter.

Karin Nilsson (C) skriver debattsvar till miljöpartisten Cheryl Jones som beskyller Johan Hultberg (M) för att grönmåla Sverige när han beskriver regeringens arbete med miljöfrågorna och kontra med att Cheryl Jones försöker svartmåla Sverige.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons