Konkurrenskraft
Sverige behöver mål för en hållbar livsmedelsproduktion och livsmedelssäkerhet. Det räcker inte med miljömål. Jordbruk, liksom all råvaruproduktion, påverkar miljön. Därför behövs en livsmedelsstrategi och hållbarhetsmål för att säkra tillräcklig livsmedelsproduktion i vårt eget land, så att vi inte lämnar en miljöskuld i andra länder.
Mat måste produceras. Jordbrukets effektivisering är grunden som vårt samhälle bygger på. Den dagen jordbrukets produktionseffektivitet avtar kommer flera människor att behöva arbeta med matproduktionen och mera mark måste tas i anspråk för att försörja jordens befolkning.
Hittills har effektiviteten ökat, och det är grunden för världens industrialisering, urbanisering och globalisering.
En livsmedelsstrategi behövs för att säkra livsmedelsproduktionens konkurrenskraft. Vårt svenska, relativt sett miljövänliga men effektiva, jordbruk måste ges förutsättningar att utvecklas. För våra politiker betyder en livsmedelsstrategi att alla förslag som påverkar livsmedelsproduktionen måste genomgå en konsekvensanalys på just denna punkt.
I det ljuset måste till exempel förslaget om handelsgödselskatt betraktas. Skatten blir en ren pålaga på jordbruket eftersom det med dagens teknik inte går att minska handelsgödselanvändningen med bibehållen produktion.
All stallgödsel med mera som finns tillgänglig för jordbruket används redan som gödsel. När skatten avskaffandes ökade inte användningen av gödsel, vilket tydligt visar att skatten saknar betydelse för miljön. Den blir en ren pålaga på företaget, som med lika stor (det vill säga ingen) miljönytta hade kunnat läggas på vad som helst, säg brukad areal eller arbetsinkomst.
Samma resonemang gäller kilometerskatten. En skatt på avstånd som förlänger avståndet mellan land och stad. Hade det handlat om en straffskatt på transittrafik på till exempel E4:an/E6:an mellan Malmö och Stockholm respektive Göteborg/Oslo hade det varit annorlunda.
Där finns alternativ till lastbil, och därmed kan skatten ha en styrande effekt. Men att öka kostnaderna för transporter där alternativ saknas innebär bara att ytterligare fördyra för människor som väljer att leva och verka utanför tätorter.
Det finns inget alternativ till lastbil att transportera varor till butiker, för råvaror från jord- och skog eller transporter till industrier som väljer ett läge utanför de större städerna.
Vi behöver en politik som stärker konkurrenskraften för vårt svenska jordbruk. Av miljöskäl för att inte flytta miljöskulden för produktionen till billigare länder med lägre miljökrav.
Av säkerhetsskäl – vid en avspärrning skulle butikerna gapa tomma efter bara någon vecka (ja, vi behöver inhemsk energiproduktion också).
Och av solidaritetsskäl – vi är ett av världens mest glest befolkade länder och vi har goda jordar och odlingsförhållanden?–?om inte vi kan försörja oss själva hur ska då resten av världens folk kunna göra det? Allt detta är grunden för en livsmedelsstrategi.
Lars-Ove Johansson
Håkan Lundgren
Mikaela Johnsson
Per-Göran Sigfridsson
Nina Nilsson
Per Brunberg
Per Petersson
Sofia Hidling
Christian Horn
Regionstyrelsen i LRF Sydost.