Annons
Nyheter

Konstnär på villovägar

Konstnären Remus Wilson har dömt ut idén att invid Växjös Stortorg placera en staty av en modig kvinna, formad av konstnärskollegan Susanna Arwin, Smålandsposten 28 maj, 2 och 7 juni.
Nyheter • Publicerad 12 juni 2014
Bengt Johannisson.
Bengt Johannisson.Foto: Helena Söderlundh

?Kvinnostatyn anspelar på Hans Runessons världs­berömda fotografi där en förgrymmad kvinna den 13 april 1985 måttar ett slag mot en demonstrerande nazist.

Wilson menar att det är meningslöst och preten­tiöst, ja rentav vanvördigt, att stjäla och omvandla­ en del av ett ikonför­klarat fotografi. Trots att Arwin den 4 juni påpekar att hennes verk är framsprunget ur en dialog mellan­ henne och fotografen själv.

Annons

Jag har lärt känna Remus Wilson som en engagerad och ansvarskännande konstnär som också hyser omtanke om andra. Det är personliga egenskaper som inte självklart hör konstnärskapet till. Men genom sin protest mot kollegan Susanna Arwins tilltag gör han sig till före­språkare för en meritokrati på kulturens område.

Trots att flertalet in­vånare i Växjö sannolikt välkomnar statyn ifrågasätter han den på ett vetoliknande manér.

Wilson menar uppenbarligen att frågan om vad som bokstavligt och bildligt talat är meningsfull konst är för viktig för att besvaras av folket. Bara konstnärer kan leverera ett svar som är gott nog.

Remus Wilsons för­nekelse av statyn som en konstnärlig produkt är förvånande. Han borde veta att konstnärskap ofta innebär att sätta något välbekant i ett nytt sammanhang. Liksom att både skönhet och mening skapas i betraktarens öga.

På konstens område gjorde konstnären Marcel­ Duchamp för jämt ett sekel sedan sig berömd genom att flytta en flasktorkare och en urinoar ut från kökets privata respek­tive toalettens intima rum in i museernas­ öppna salar. I sin nya omgivning, sitt nya sammanhang, fick vardags­föremål och med dem konsten en helt ny innebörd.

Damen med handväska ges visst ett (nytt) sammanhang vad Wilson än säger. Från att spela huvudrollen i ett kvartssekelgammalt drama, tvådimensionellt avbildat i ett världsberömt fotografi, blir hon som tredimensionell staty för all framtid en centralgestalt i en stad som sedan handväske­dramat lärt sig att hylla det multikulturella och bejaka människors lika värde.

I en demokrati är definitions­mässigt alla frågor som gäller grundläggande värderingar för viktiga för att överlåta på specialister. Till exempel­ på konstnärer.

Remus Wilson tar sig därför vatten över huvudet när han fördömer staty­projektet. Kvinnans handling fångad i en staty symboliserar något som är mycket större och viktigare än den estetiska upplevelse som statyn kan förmedla.

BENGT JOHANNISSON

Linnéuniveristetet

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons