Annons
Nyheter

Krafttag behövs för att digitalisera Kronobergs näringsliv

Sverige har sedan IT-revolutionens linda varit i framkant när det gäller ny teknik. Vi är världsledande avseende mobiltelefonpenetration och bredbandsutbyggnad.
Nyheter • Publicerad 5 december 2011
Thomas Matsson är regionchef Företagarna Kronoberg.
Thomas Matsson är regionchef Företagarna Kronoberg.Foto: Urban Nilsson

Vi har en lång historia av framgångsrika entreprenörer och innovationer som legat till grund för många av våra stora företag. Sverige ligger redan i topp med en internetekonomi som uppskattas till 205 miljarder kronor per år (Boston Consulting Group, BCG), vilket motsvarar 6,6 procent av Sveriges BNP. Detta innebär att internet utgör en större del av den svenska ekonomin än exempelvis byggsektorn.

Men vår ledande ställning är långt från given. Redan nu kan vi konstatera att flera andra länders digitala ekonomier växer snabbare än Sveriges. Vi kan se att deras tillväxttakt är snabbare, att företagen digitaliseras i raskare takt och investeringarna sker mer frekvent (BCG). Andra länder håller helt enkelt på att springa ikapp och förbi. Även i Sverige kan vi se stora regionala skillnaderna, i södra Sverige är det långt fler företag som omfamnat internet än här i de norra delarna.

Annons

Svenska folket har redan visat att de är där – vi är bland de mest uppkopplade i världen och både engagerar och interagerar via internet. Hela 65 procent av svenskarna säger att de kommer att handla varor på internet de närmaste tre månaderna. Många av våra små- och mellanstora företag har dock svårt att möta våra konsumenters starka behov. Endast sex procent av de mindre företagens försäljning genomfördes på internet under 2009. Faktum är att hela 21 procent av svenska företag med upp till tio anställda inte ens har en hemsida (BCG).

Risken är att den starka efterfrågan från de svenska konsumenterna går våra företagare förlorad då de i stället vänder sig till företag utanför våra gränser. Hela skillnaden med internet är att ha ett skyltfönster mot gatan i centrala Växjö eller att ha hela världen framför sina fötter.

Vad beror det då på att våra företagare, i synnerhet i tjänstesektorn, fortfarande i stor utsträckning inte har tagit tillvara på de möjligheter internet ger? Många små och medelstora företag har av naturliga skäl inte stora pengar att investera, de har sällan starka externa ägare eller erfarna styrelser utan fokuserar på sin kärnverksamhet. Ofta finns också en missuppfattning att investeringar i internet inte bara är dyrt men också svårt.

Samtidigt är möjligheterna för dessa företag stora. Rapporten från BCG visar tydligt att företag som har en hemsida och erbjuder e-handel växer betydligt snabbare än företag som inte har det. Genom att omfamna de digitala möjligheterna kan de stärka sin affär, sin konkurrenskraft och sina kundrelationer. Detta gäller både på sina lokala marknader men också utanför stads- kommun- eller landsgränserna då internet ger stor exportpotential och inte sätter några geografiska hinder.

Mot denna bakgrund tar vi nu ett gemensamt krafttag för att få små och medelstora företag i Kronoberg att växa med hjälp av internet. Initiativet går ut på att i ett landsomfattande program konkret och kostnadsfritt hjälpa svenska företag bygga egna hemsidor, addera e-handel och distributionslösningar samt få kunskap och råd för bli mer synliga och växa sin affär. Vi är övertygade om att genom att tillvarata de digitala möjligheterna kan Kronobergs företag skapa starka konkurrensfördelar gentemot resten av Sverige och världen.

Den svenska befolkningen har redan omfamnat internet och sitter med en stor tillväxtpotential på tåget. Men det är våra företagare som det stora hoppet står till och vi vill inte att de står kvar på perrongen.

Nyligen startade Sveriges största digitala företagariniativ och i dag fokuseras alla krafter på Växjö och Kronoberg. Målet är ambitiöst – att få hundratals små och medelstora företag i Kronoberg att ta tillvara på möjligheterna med internet för att stärka sin egen, och därmed Sveriges, skriver tillväxt Thomas Matsson, regionchef Företagarna Kronoberg och Stina Honkamaa, Sverigechef Google.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons