Annons
Nyheter

Landsbygden – utveckling eller avveckling

Vägnätet är landsbygdens livsnerv. Dess betydelse kan inte nog poängteras.
Nyheter • Publicerad 8 augusti 2014
Ett tungt lastat fordon fick nyligen möte utmed väg 941. Chauffören var tvungen att köra så långt ut på vägkanten att den brast. Lyckligtvis var diket just här inte så djupt, så bilen välte inte. Detta är bara ett exempel bland många tillbud. Foto: privat
Ett tungt lastat fordon fick nyligen möte utmed väg 941. Chauffören var tvungen att köra så långt ut på vägkanten att den brast. Lyckligtvis var diket just här inte så djupt, så bilen välte inte. Detta är bara ett exempel bland många tillbud. Foto: privatFoto: 

Dock föreligger uppenbart ständigt behov att jaga Regionförbundets ledamöter och tjänstemän om något konkret skall hända. Som typexempel för detta behov framstår breddningen av väg 941 Fröseke – Grönskåra.

Efter 14 års kamp från bygd, näringsliv och organisationer representerande 85 000 personer tog regionfullmäktige den 13 december 2013 beslutet att uppdra åt regionstyrelsen att: ” kostnads­beräkna väg 941 för inarbetning i Länstrafikplanen inför verksamhetsplan för 2015.” Ett konkret beslut –så angeläget att Uppvidinge kommun erbjöd sig att förskottera kostnaden för att förverkliga beslutet tidigare.

Annons

Regionen tog samtidigt ett mycket viktigt beslut att göra en utredning om samtliga smala vägar i Kronobergs län.

I beställningen till Trafikverket rörande kostnadsberäkningen av väg 941 har Regionförbundets tjänstemän blandat ihop dessa två beslut och uppdraget kom i skrivelsen att formuleras: ”För att kunna motivera ytterligare åtgärder på denna väg bör en utredning genomföras där samtliga smala vägar i länet belyses.” Det var två skilda beslut.

Kostnadsberäkna väg 941 och arbeta in den i planen för 2015. Beslutet är ju fattat av fullmäktige.

I inledningen av skrivelsen till Trafikverket finns en mening som inger­ betänkligheter: ”Men smala vägar har också värde och kvalitet i att just vara smala och då fram­för - allt för turismen.” Förutom smala allmänna vägar har Kronobergs län 390 mil enskilda vägar – oftast smala och krokiga. Som om det inte skulle räcka.

Argumentet verkar hädiskt för de näringslivsvägar som vi här talar om, med tanke på det allvar som uppstår vid varje tillfälle­ då tunga fordon tvingas­ mötas under närmast omöjliga betingelser. För väg 941 sker detta ofta då där dagligen kör mer än 75 lastbilar med släp.

Vi förutsätter: – att fullmäktiges beslut genomförs snarast – att utredningen skall medföra ett betydligt starkare engagemang för landsbygden.

LRF Sydost

Lars-Ove Johansson , ordförande LRF Sydost

Mats Blomberg , Rikspolitisksamordnare Södra

Åke Carlsson , SBO ordförande, Norra Värend, Södra

Annons

Jerker Karlsson , Styrelseordförande Bergs timber

Thomas Hammarström , Regionchef Sveriges åkeriföretag Småland-Öland

Nils-Erik Johansson

Roland Nilsson

Göran Hållstedt

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons