Annons
Nyheter

Låt oss diskutera skolutveckling

Kommentar till artikeln Tyst diplomati gagnar inte skolan av Johan Runesson den 2 december.
Nyheter • Publicerad 10 december 2010

Johan Runesson, LR, (Lärarnas Riksförbund)beskriver i en debattartikel en påstådd debatt mellan lärarfacken om skolans styrning.

Detta trots att Lärarförbundet och LR båda kräver ett ökat statligt ansvarstagande för skolan för att garantera likvärdigheten. Att Lärarförbundet vill se ett ökat statligt ansvarstagande har vi varit tydliga med. Lite otydligt blir det dock när LR ibland talar om ökat statligt ansvar, ibland om förstatligande och ibland om statlig finansiering.

Annons

Resurserna till undervisning är i?dag otillräckliga. I detta läge vinner varken elever eller lärare på en omorganisation, som skulle kosta många miljarder, för att förstatliga skolan. Det är viktigt att debatt förs om likvärdigheten i skolan. Så låt oss diskutera de faktorer som kan ge oss en mer likvärdig skola. Låt oss diskutera skolutveckling!

Lärarförbundet vill se ett ökat statligt ansvarstagande, men även att de olika huvudmännen tar sitt ansvar. Kommunernas politiker måste inse att det lönar sig att prioritera skolan i de kommunala budgetarna. De måste också ta sitt ansvar och leva upp till tecknade avtal där både lön och skolutveckling är i fokus. Med rätt resurser, rätt organisation av arbetet och med implementerade avtal kan vi nå en likvärdig skola där alla elever får samma chans till god utbildning. Att även SKL, kommunernas egen organisation, vill driva på utvecklingen i kommunerna ger oss lärare en mycket god möjlighet att påverka kommunernas politiker, så att de tar sitt ansvar.

Vi förstår inte varför man fokuserar på en illusion av djup oenighet mellan förbunden, när likheterna är så mycket större än skillnaderna. Vore det inte bättre om alla lärare talade med en stark och tydlig röst för en bättre skola och drev debatt om de åtgärder som lärarna och eleverna så väl behöver?

Lärarförbundet organiserar 75 procent av Sveriges lärare i alla skolformer, från högskola till förskola. Vi ställer tydliga, sakliga och väl underbyggda krav för en bättre och mer likvärdig skola, för alla elever, i alla skolformer och i alla delar av landet, oavsett vilken bakgrund eleven har.

Vi vill skapa en skola som väcker vetgirighet, nyfikenhet och det självförtroende som bara kunskap ger. Den bästa skolan för varje elev. Allt börjar med en bra lärare!

Ulrika Falkbacken, Växjö, Carina Olsson, Älmhult, Susanne Sundin, Lessebo, Åke Gustavsson

Uppvidinge, Ewa Ringius, Alvesta, Jens Krantzén, Ljungby, Catharina Persson, Markaryd, Mattias Jakobsen,Tingsryd

Samtliga artikelförfattare är ordförande i Lärarförbundet på sin resptektive ort.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons