Annons
Nyheter

Minskad skattebelastning är Smaland Airports mål

Carin Högstedt (V) har dragit igång en debatt om de ägardirektiv som föreslås för Smaland Airport. Ägardirektiv är det dokument som Landstinget Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun fastställer för att styra verksamheten vid flygplatsen.
Nyheter • Publicerad 31 januari 2012

Liggande förslag innebär att flygplatsen på lång sikt ska bära merparten av sina kostnader. Carin Högstedt tycker att detta krav är för lågt ställt. Hon pekar på att flygplatsen förr haft ett positivt resultat.

Jag vill gärna som ordförande för flygplatsstyrelsen och ytterst ansvarig för verksamheten ge min syn.

Annons

Först lite historik. Flygplatsen hade 2011 drygt 183 000 passagerare, en ökning med 20 000 från året innan. Alla delar av verksamheten ökade: Stockholmstrafiken, utlandstrafiken och chartern. Men vi är långt ifrån toppåret 2000 med 275 000 passagerare. Då hade vi fortfarande Köpenhamnflyg och långsamma tåg till Stockholm vilket gjorde att tågresande inte var särskilt konkurrenskraftigt.

Vad gäller lönsamhet så går alla regionala flygplatser i dag med förlust. Smaland Airport tillhör dem som klarat sig längst utan ägarbidrag. Så sent som 2005 hade vi ett eget kapital, det vill säga ackumulerade vinster, på över 40 miljoner kronor. Det är först de senaste åren som ägarna tvingats skjuta till pengar. Varför är det då förluster? Svaret är lågprisflyg. Sedan det internationella lågprisflyget introducerades för 10–15 år sedan har alla flygbolag tvingats sänka sina priser. De accepterar inte att betala höga start- och landningsavgifter längre, vilket gör att flygplatserna går med förlust.

Den stora vinnaren på detta är flygresenären, som kan flyga till Stockholm och till utlandet för några hundralappar, mot många tusenlappar för 10–15 år sedan.

På flygplatsen kämpar vi hela tiden med att se över våra kostnader och att höja intäkterna. Vår vd sedan två år tillbaka, Ulf Axelsson, och hans medarbetare jobbar dagligen med detta. Vi sade till och med upp personal för ett år sedan för att minska kostnaderna. Och vi försöker ständigt hitta nya destinationer som lockar fler flygresenärer. Men för att nå ett plusresultat behöver vi uppemot 400 000 passagerare, ett antal som flygplatsen aldrig tidigare haft och knappast kommer att nå under överskådlig tid, trots att vi kämpar dagligen med detta.

Så Carin Högstedt kan vara lugn: Vi jobbar som tusan för att minska belastningen för skattebetalarna, men ett plusresultat, det vill säga att flygplatsen bär alla sina kostnader, är tyvärr ett orealistiskt mål under överskådlig tid. Men de föreslagna ägardirektiven gäller inte för evigt, de revideras om några år. Då är Carin Högstedt säkert välkommen med förslag på nya, tuffa men realistiska lönsamhetskrav. Fram till dess finns det en sak som hon och övriga representanter för ägarna kan göra för att främja flygplatsens ekonomi: använd den! För om inte politiker och anställda hos våra ägare och i näringslivet använder flyget så kan vi aldrig få det att gå ihop!

På flygplatsen kämpar vi hela tiden med att se över våra kostnader och att höja intäkterna. Vår vd sedan två år tillbaka, Ulf Axelsson, och hans medarbetare jobbar dagligen med detta. Vi sade till och med upp personal för ett år sedan för att minska kostnaderna, skriver Ingemar Swalander, styrelseordförande Smaland Airport AB.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons