Annons
Nyheter

Nya bröst till jul?

Det är nu möjligt att köpa nya bröst på auktion och är du riktigt snabb och slår till på en gång får du dem före jul. Bröstreklamen, som förlöjligar kvinnor och framställer dem på ett förnedrande och sexistiskt vis, fick jag via min e-post i riksdagen.
Nyheter • Publicerad 18 december 2010
Signalen till tjejerna blir att de bara duger om de framställs som objekt och något vackert att titta på, skriver Carina Adolfsson Elgestam (S).
Signalen till tjejerna blir att de bara duger om de framställs som objekt och något vackert att titta på, skriver Carina Adolfsson Elgestam (S).Foto: 

Könsdiskriminerande reklam, oavsett om den riktar sig till män eller kvinnor är djupt kränkande. Det är tråkigt att detta fortfarande förekommer i Sverige och därför måste arbetet med att få till en grundläggande attitydförändring av dagens kvinnosyn fortsätta.

Jag står bakom förslaget om en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam som presenterats i utredningen Könsdiskriminerande reklam kränkande utformning av kommersiella meddelande (SOU 2008:5) Att regeringen sa nej till förslaget är beklagligt och man kan fråga sig vilka åtgärder de i stället tänker vidta för att motverka den här typen reklam.

Annons

Faktum är att Sverige i dag är det enda nordiska land som inte har någon lag mot könsdiskriminerande reklam. En ökning av antalet anmälningar visar att vi saknar nödvändiga redskap. Marknadsföringslagen och diskrimineringslagen omfattar inte könsdiskriminerande reklam. Reklamombudsmannen som ska ta emot anmälningar, granska och pröva reklamen samt vägleda och informera har inte möjlighet att agera tillräckligt kraftfullt.

Argumentet mot en lag är att den strider mot yttrande- och tryckfriheten. Det måste vi givetvis beakta, men om det är möjligt att ta hänsyn till detta i våra nordiska granländer borde det även vara möjligt i Sverige.

Könsdiskriminerande reklam påverkar oss alla och därför är det glädjande att allt fler unga män och kvinnor reagerar mot hur de framställs i media. I dagens samhälle ska man oavsett ålder vara trådsmal, inte ha några rynkor och ha kläder som sitter perfekt. Det är helt enkelt viktigare hur du ser ut än vad du kan prestera. I idrotten blir detta extra tydligt när tjejer föreslås ha mindre kläder på sig för att locka mer publik.

Signalen till tjejerna blir att de bara duger om de framställs som objekt och något vackert att titta på. Det är inte konstigt om de känner att de inte duger som de är och vill plastikoperera sig för att passa in. Dessvärre läser vi allt för ofta i tidningarna om misslyckade plastikoperationer. Nu senast om en svensk kvinna som åkte till Polen för en bröstförstoring. I tre månader har hon legat medvetslös. Enligt läkarna fick hon för mycket narkos under operationen och det skadade hennes hjärna. Det är mycket tragiskt.

Det är viktigt att vi får till en grundläggande attitydförändringar av dagens kvinnosyn. För det spelar roll vilka signaler vi förmedlar och vilka värdegrunder vi lyfter fram. Ska vi tillåta könsdiskriminerande reklam som förstärker en förnedrande kvinnosyn eller ska alla, män som kvinnor, värderas utifrån sina prestationer?

En lag mot könsdiskriminerande reklam skulle vara ett steg i rätt riktning mot en förändring av dagens kvinnosyn.

CARINA ADOLFSSON ELGESTAM (S)

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons