Annons
Nyheter

Regionförbundet ökar trafiken de närmaste åren

Nyheter • Publicerad 13 mars 2012
I slutet på 2014 planeras en utökning av trafiken till Nässjö, Hässleholm och inte minst till Kalmar. Foto: Lars-Göran Rydqvist
I slutet på 2014 planeras en utökning av trafiken till Nässjö, Hässleholm och inte minst till Kalmar. Foto: Lars-Göran RydqvistFoto: 

I media har Regionförbundet södra Småland (RFSS) framställts som en bromskloss som hindrar Kalmar läns utveckling. Det finns anledning att nyansera den bilden som i vissa avseenden är helt felaktig.

Under pågående budgetarbete blickar vi fram till år 2015. Mellan 2012–2015 planeras strategiska satsningar som innebär en kostnadsökning för Länstrafiken Kronoberg med cirka 40 procent eller 83 miljoner kronor. Det rör sig om en mycket stor satsning på kollektivtrafiken, som sätter hårt tryck på kommunernas och landstingets ekonomi.

Annons

Vi är övertygade om att detta leder till dynamiska effekter, stark regional tillväxt och i förlängningen större arbetsmarknadsregioner, samt inte minst bättre miljö. Allt finansieras av medborgarna och det finns en gräns för vad vi har råd med.

2013 börjar den nya avtalsperioden för busstrafiken med miljöbussar i hela länet. Upphandlingen ställer hårda krav på kvalitet, städning, temperatur med mera. Växjö stadstrafik ökar antalet bussar från 29 till 38, vilket leder till tätare avgångar och nya linjer. Regiontrafiken får sex bussar till, som sätts in där underlaget är som störst.

En ny tågtrafik mellan Växjö och Hässleholm startar i slutet av 2013. Redan från början blir det 11–12 turer per dag i vardera riktningen. Det betyder att resenärer i Växjö, Gemla, Alvesta, Vislanda, Diö och Älmhult får helt nya pendlingsmöjligheter till arbete och utbildning.

I slutet på 2014 planeras en utökning av trafiken till Nässjö, Hässleholm och inte minst till Kalmar. Vi säger alltså inte nej till fler avgångar till Kalmar, men har av ekonomiska skäl skjutit på det ett år.

Angående pendeltågen mellan Växjö och Kalmar finns det inget behov av ny pendeltågstrafik för sträckan Växjö-Emmaboda. Befolkningsunderlaget är för litet. Allt sedan frågan väcktes för några år sedan har regionförbundet sagt att vi i första hand prioriterar en utbyggnad av nuvarande trafik. I andra hand priorieteras snabba tåg mellan Växjö och Kalmar, först därefter tåg som stannar vid flera stationer.

Beskedet från Trafikverket har hittills varit att det krävs nya mötesspår i Skruv och i Trekanten för att kunna köra både Öresundståg och de nya pendeltågen.

Trafikverket har i dagsläget inte råd att bygga dessa. Det är inte aktuellt med en förskottering av mötesspåret i Skruv eftersom objektet inte ligger i Trafikverkets plan och förskotteringstaket om 30 procent redan är nått. Om Trafikverket trots det, bedömer att det ryms turer med pendeltåg på banan utan att det stör Öresundstågen, vill inte Regionförbundet södra Småland hindra Kalmar län att köra dessa.

ROLAND GUSTBÉE (M)

SUZANNE FRANK (M)

BO FRANK

 

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons