Så vill Centern utveckla Växjö
Miljöfrågorna har etablerat sig som en av de viktigare frågorna för svenska folket. Tätt efter jobb, skola och omsorg vill väljarna lägga mer kraft på miljön. Det är bra.
Under Alliansens ledning med Centerpartiet i spetsen har stora framsteg gjorts. Sedan 2006 har exempelvis antalet miljöbilar femtonfaldigats på vägarna och den svenska vindkraften tiofaldigats. OECD klassar i?dag Sverige som ett föregångsland inom miljöbeskattning och användandet av ekonomiska styrmedel på miljöområdet.
I Växjö lades grunden redan på 1970-talet med sjörestaureringar, följt av målet 1996 att bli en fossilbränslefri kommun. 2007 utnämndes Växjö till Europas grönaste stad.
Den här mandatperioden kan vi till exempel tack vare kommuninvånarnas matavfall ersätta en miljon liter diesel i kollektivtrafiken med lokal biogas. Genom aktivt arbete ses kommunen i?dag som en pionjär inom hållbart byggande i trä. Satsningarna på att rena våra sjöar fortsätter. Kommunens reviderade miljöprogram har höga ambitioner och lägger en god grund för det fortsatta arbetet.
Men miljöfrågan måste ses i ett större perspektiv. Fortsatt ekonomisk tillväxt med växande företag och en kommunekonomi i balans är grundläggande om vi ska kunna göra miljösatsningar i framtiden. Där skiljer sig Centerpartiet och Alliansen mot Miljöpartiet och oppositionen. Medan vår politik förenar företagande, tillväxt och miljöarbete så vill Miljöpartiet skapa ett ekonomiskt system som inte bygger på tillväxt.
Höga ambitioner räcker inte långt när finansieringsfrågan beläggs med en föråldrad blöt filt. Centerpartiet och Alliansen erbjuder en annan väg.
Centerpartiet tror på utveckling och hållbara lösningar där det ska vara möjligt att verka och bo i hela kommunen. Under kommande mandatperiod vill vi i huvudsak driva följande miljöinsatser:
??Europas grönaste stad ska bli Europas grönaste kommun. Det är hög tid att kommunen breddar sitt perspektiv och ambition.
Staden kan erbjuda många miljöeffektiviseringar men kommunen är mycket mer än staden och ska jobba därefter. Det är på landsbygden ett flertal miljölösningar så som energi, drivmedel, byggnadsmaterial och närodlad mat finns att hämta. En levande landsbygd är en förutsättning för en grön kommun!
? Underlätta för bilen. Bilen möjliggör en levande landsbygd och underlättar vardagen. Därför ska utsläppen bekämpas, inte bilarna. Det ska gå att ta sig med bil till lasarettet och centrumhandeln. Såväl vägnät som parkeringar måste utvecklas.
Vi ser gärna en politisk kraftsamling för att underlätta arbetspendling och undvika trafikstockningar. Två viktiga insatser där är att möjliggöra bygget av en väg runt staden, en förbifart Växjö samt att bygga bort ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår genom att få dubbelspår mellan Växjö och Alvesta.
? Inför söndagsöppet på Norremarks återvinningscentral. Det ska vara enkelt att vara miljövän, även på helgen. Att sortera avfall är numera en del av människors vardag. Då är det rimligt att kommunen höjer servicen både genom söndagsöppet på Norremark och ökade öppettider på övriga stationer.
? Träkommunen Växjö ska utvecklas än mer. Målet att minst 50 procent av all nybyggnation ska vara i trä år 2020 är en god grund. Med råvaran runt knuten och universitetets kompetens finns potential att göra Växjö kommun till en tränod och testbädd för hållbart byggande.
? Inför vildsvinsgryta på menyn. Mat kan vara till glädje för både gommen och miljön. Att kombinera ekologiskt med närproducerat ger såväl miljövinster som lokala jobb, öppna landskap och hög kvalitet. Med mindre upphandlingar och en säsongbetonad meny kan vårt lokala skafferi erbjuda det mesta.
Varför åka över Atlanten för ekologiska äpplen när vi bor granne med Urshults ängsfrukt odlingar?
Växjö kommun är på många vis ett föredöme inom miljöområdet, men det är ingen anledning att slå sig till ro. Tvärtom krävs ett fortsatt engagemang och tilltro till nya lösningar. Vi kan inte välja om vi ska påverkas av det som händer med naturen och klimatet. Men den 14 september kan du välja på vilket sätt vi gör något åt problemen.