Annons
Nyheter

Sorgligt att Kronoberg valt att satsa så lite på kulturen

Museichefen Pontus Ljungberg skriver här ett svar till Nicolas Hansson och Marie-Louise Hilmersson i debatten kring Ljungbergmuseet. Han avslutar därmed debatten.
Nyheter • Publicerad 3 juni 2010
Pontus Ljungberg tycker att vissa av Nicolas Hanssons inlägg är absurda.
Pontus Ljungberg tycker att vissa av Nicolas Hanssons inlägg är absurda.Foto: Filip Sjöfors

Nicolas Hansson må ta sig för pannan, men borde nog först ha läst lite mer noggrant innan han uttalar sig om Ljungbergmuseets pedagogik och konstsyn. Mig veterligt har Nicolas Hansson inte heller besökt Ljungbergmuseet, talat med mig eller satt sig in i vår verksamhet. Men han har mage att kräva att vi ska uppdatera (vad är det??) vår konstsyn och tala om för oss hur vi ska bedriva pedagogik. Jag tycker det är olyckligt att Hansson valt konfrontation i media istället för dialog, diskussion och samarbete. Kronoberg behöver fler arenor för bildkonst, arenor med olika utbud och inriktning men som samarbetar sinsemellan.

I det öppna brevet till regionförbundet finns inga anspråk på ensamrätt på konstpedagogik inte heller har jag påstått att det inte bedrivs konstpedagogik på andra ställen! Däremot har vi framfört en önskan om ett regionalt uppdrag för konstpedagogik i länet. I det uppdraget ska finnas en medveten strategi att försöka nå ut i hela länet. Men absolut ingen ensamrätt. Ett absurt påstående.

Annons

Det andra påståendet att vi ständigt förringar Smålands museum är också helt gripet ur luften. Vi har haft ett utmärkt samarbete med Smålands museum och genom dess försorg erhållit ett litet statsbidrag för vårt arbete med bildkonst. Däremot påpekar vi och det är ju ingen hemlighet, att Smålands museum valt att profilera sig som Sveriges glasmuseum (det finns styrelsebeslut på det) och förvarar sin bildkonst i magasin och därför lämnat bildkonsten åt andra aktörer. En del av detta tomrum försöker Ljungbergmuseet att fylla. Här är det på sin plats med samarbete och inte konfrontation.

Resonemanget om hur vi arbetar och vad som är samtidskonst tycker jag att vi ska föra i möten och diskussioner inte i pressen. Ljungbergmuseet är ett samtida museum som verkar i samtiden, men vi talar inte särskilt ofta om det till skillnad från de aktörer som ständigt framhåller sig som samtida och verkar tro sig ha monopol på vad som är samtida och det enda rätta. Jag hälsar Nicolas Hansson välkommen till Ljungbergmuseet.

Kommentar till Marie-Louise Hilmersson

Nu är det ett faktum att Ljungbergmuseet får oförändrat anslag, som i realiteten betyder en sänkning. Detta är illavarslande för framtiden. Utan framförhållning är det svårt att fortsätta utveckla eller ens behålla nivån på Ljungbergmuseets verksamhet. Kulturell verksamhet med konstpedagogik kan inte drivas kommersiellt utan är starkt beroende av ett offentligt stöd. Det är närmast sorgligt att Kronoberg valt att satsa så lite på kulturen och konsten i synnerhet.

Hilmersson intar en försvarsposition i sitt svar och blandar dessvärre äpplen med päron. Leaderanslaget och bidraget till Vision 2010 är tillfälliga projektbidrag och är inte driftsanslag. Det är driftsanslaget som ligger till grund för och möjliggör en utveckling av verksamheten inte eventuella projektbidrag. De är just projektbidrag.

Pontus Ljungberg

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons