Annons
Nyheter

Stärk kvalitetskontrollen i välfärden

Kvaliteten varierar stort när det gäller utformning av upphandlingar, ersättningssystem och kvalitetskontroll. Dessutom följs kvaliteten alltför ofta inte upp. Här måste landsting och kommuner bli betydligt bättre, skriver Eilon Fransson, Regionchef, Svenskt Näringsliv och Anders Morin, ansvarig för välfärdspolitiska frågor Svenskt Näringsliv.
Nyheter • Publicerad 14 december 2011
Foto: Lena Gunnarsson

Den senaste tiden har flera fall visat att kvalitetskontrollen inom välfärdstjänsterna måste bli bättre. Näringslivets organisationer var pådrivande när det gäller valfrihetsreformerna. Därför har vi ett särskilt ansvar för att medverka i en konstruktiv diskussion om hur brister ska kunna avhjälpas.

De senaste 20 åren har den enskildes valmöjligheter och att ställa krav inom välfärden ökat. Förr anvisades elever till skolan närmast bostaden. Den som behövde träffa en läkare anvisades ett sjukhus eller en vårdcentral av landstinget.

Annons

Inom skolan och primärvården är kundnöjdheten högre i de privata alternativen. Personalen har fått fler arbetsgivare att välja mellan och övergången till privat drift är i många fall förknippad med bättre löneutveckling för de anställda. Antalet kvinnor som driver företag har ökat. 

Samtidigt finns det brister som måste åtgärdas så att de möjligheter till ökad kvalitet och effektivitet som konkurrensen medför får fullt genomslag och kommer alla medborgare till del.

Det har ofta saknats tillgång till tillräckligt pålitliga och rättvisande kvalitetsmått. Det gäller inom vård, omsorg och skola. Såväl inom offentlig som privat sektor.

Kvaliteten varierar stort när det gäller utformning av upphandlingar, ersättningssystem och kvalitetskontroll. Dessutom följs kvaliteten alltför ofta inte upp. Här måste landsting och kommuner bli betydligt bättre

Konkurrensutsättning har ofta gjorts utan vetenskaplig utvärdering. 

En av de viktigaste åtgärderna nu är att stärka kvalitetskontrollen. Det finns flera förbättringsområden:

Aktörer som vill verka på dessa marknader ska granskas noggrant vad gäller kompetens och ekonomisk styrka.

När verksamheten kommit igång måste uppföljning, utvärdering och tillsyn vara effektiv. Verksamheterna ska följas upp och utvärderas regelbundet mot angivna mål och tydliga kvalitetskriterier.

Verksamheter som inte håller måttet ska kunna stängas med kort varsel. Detta gäller självklart såväl kommunala som privata utförare. 

Informationen till brukarna måste bli bättre. Det behövs nationella, användarvänliga webbplatser som visar utförd kvalitet hos samtliga utförare så att medborgarna kan göra informerade val. 

Annons

Kvalitetsmåtten ska vara tillförlitliga och rättvisande.

God kvalitet inom skolan, vården och omsorgen är det viktigaste, oberoende av vem som driver verksamheten. I dag fungerar inte samhällets kontroll och uppföljning tillräckligt väl.

Medborgarna måste kunna känna trygghet – oavsett vilken utförare de väljer i den offentligt finansierade välfärden.

Eilon Fransson

Anders Morin

Anna-Karin Jonsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons