Annons
Nyheter

Tyst diplomati gagnar inte svensk skola

Staten ska formulera tydliga mål och därefter utvärdera skolans resultat. Men för att målen ska kunna förverkligas måste staten, i konsekvensens namn, också finansiera undervisningen, för vilken målen gäller, skriver Johan Runesson, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund i Kronoberg.
Nyheter • Publicerad 2 december 2010
Johan Runesson, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund i Kronoberg, tror att skolans kvalitet skulle öka med en statlig finansiering.
Johan Runesson, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund i Kronoberg, tror att skolans kvalitet skulle öka med en statlig finansiering.Foto: Filip Sjöfors

Vi i Lärarnas Riksförbund kan därför inte hålla med våra kollegor i LF om att den nu pågående skoldebatten varken gagnar svensk skola eller lärarnas arbetsvillkor.

Det pågår en viktig debatt om skolans likvärdighet och hur vi snabbast får förbättringar i skolans styrning så att mer resurser går till skolans kärnuppdrag: undervisningen.

Annons

Denna gång förs debatten bland annat mellan de två lärarorganisationerna Lärarnas Riksförbund, LR, och Lärarförbundet LF. Bakgrunden är en starkt ifrågasatt undersökning som LF gjort tillsammans med de kommunala arbetsgivarna SKL, där det påstås att lärare inte vill ha en mer statligt styrd skola.

Att presentera en undersökning tillsammans med arbetsgivarna som bygger på en tveksam metod och utifrån den säga att man vet vad lärarna vill är inte seriöst. Lärarnas Riksförbund har tidigare låtit undersökningsföretaget Exquiro fråga 1 000 lärare vad de anser om ansvaret för skolan. 81 procent av lärarna anser att kvaliteten skulle gynnas om den statliga styrningen över skolan ökade. Även i en stor väljarundersökning med 4 500 svarande ansåg majoriteten att likvärdigheten skulle förbättras med en statlig finansiering av skolan.

För Lärarnas Riksförbund är den rättvisa skolan i fokus. Vi kämpar för en likvärdig skola där alla elever har möjligheten att utvecklas maximalt. Det är en skola som kräver rätt resurser och en skola som låter lärarna leda undervisningen, alltid med elevens kunskapsinhämtning och växande i fokus.

Att debatt förs om detta är viktigt och ett hälsotecken för skolan. Vi i Lärarnas Riksförbund kan därför inte hålla med våra kollegor i LF om att den nu pågående ”skoldebatten varken gagnar svensk skola eller lärarnas arbetsvillkor.”

Vi välkomnar den utredning av skolans kommunalisering som utlovats av staten och stänger inte dörren för en förändring av huvudmannaskapet där staten skulle få ett ökat ansvar för undervisningens kvalitet. Med tanke på de senaste årens kunskapstapp är detta nödvändigt.

Lärarnas Riksförbunds kongress har fattat beslut om att verka för ett ökat statligt ansvarstagande med sikte på ett förändrat huvudmannaskap. I detta arbete krävs att lärarnas villkor och förutsättningar förbättras. Huvuduppdraget är att alla elever ska få förutsättningar att tillgodogöra sig en nationellt likvärdig utbildning av högsta kvalitet.

Av den anledningen förespråkar vi en statligt finansierad skola. Staten ska formulera tydliga mål och därefter utvärdera skolans resultat. Men för att målen ska kunna förverkligas måste staten, i konsekvensens namn, också finansiera undervisningen, för vilken målen gäller.

Det behövs också ett tydligt delegerat ansvar till lärarna avseende just undervisningen. Vidare behöver rektor känna att lojaliteten ligger i det statliga uppdraget att förverkliga måluppfyllelse, inte hos kommunpolitiker som endast ser skolan som ett utgiftsområde bland andra.

Vårt mål är att våra medlemmar inom såväl kommunala och privata skolor ska uppfatta det förändrade huvudmannaskapet med statlig finansiering som något positivt. Vi blickar framåt och vill finna vägar för ett modernt och nytt huvudmannaskap för skolan, där staten formulerar mål, finansierar och utvärderar undervisningen.

Vi skiljer oss alltså från LF genom vårt krav på statlig finansiering för en nationellt likvärdig skola. Låt oss tala tydligt om detta. En tystare skoldebatt gagnar vare sig svensk skola eller lärarnas arbetsvillkor. Undfallenhet, uppgörelser bakom dörrar eller ”tyst diplomati” har inte gagnat svensk skola under de senaste tjugo åren. Vi vill ha en tydlig debatt och tydliga krav på politikerna och huvudmännen för svensk skola.

Annons

Johan Runesson

FAKTARUTA: LR, Lärarnas Riksförbund, är det akademiska förbundet för behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 85 000 medlemmar är det ett av de största förbunden inom Saco.

LF, Lärarförbundet, är ett branschförbund för pedagogisk personal i skolan med förskollärare, fritidspedagoger, lärare, rektorer och andra. Med 230 000 medlemmar är det ett av de största fackförbunden inom TCO.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons