Annons
Nyheter

Hey Martha!

Åhfanismer gillar jag. En åhfanism är en nyhet, eller artikel, där du högt eller tyst för dig själv säger ”åh fan” när du läser något i tidningen. Ibland av upprördhet, ibland av förvåning, i mitt fall ofta över att ha lärt mig något nytt
Nyheter • Publicerad 27 juli 2012

Åhfanismer gillar jag. En åhfanism är en nyhet, eller artikel, där du högt eller tyst för dig själv säger ”åh fan” när du läser något i tidningen. Ibland av upprördhet, ibland av förvåning, i mitt fall ofta över att ha lärt mig något nytt.

I dagens tidning kanske huggormsvarningen på Hovs-haga kyrkorgård får en och annan att reagera så. Jag gjorde det i vart fall när jag såg tipset från en av er läsare, ”åh fan, varna för ormar på en kyrkogård”. En annan är artikeln om etableringen av en välkänd hamburgerkedja som nu verkar vara på gång. Och en tredje är berättelsen om familjen i Lessebo som fick barn i juni men som nu kan splittras eftersom mamman ska utvisas.

Annons

I Usa finns ett motsvarande utryck, ”Hey Martha!”. Döpt efter tanken att den som läser tidningen hajar till och vill dela med sig och därför utbrister ”Hey Martha, look at this”.

Jag hoppas att ni hittar era egna åhfanismer i tidningen och att ni också ropar efter någon att läsa högt för. Hör gärna av er med reaktioner, antingen direkt till reportrar eller mig, eller via kommentarfältet på vår hemsida, www.smp.se. Och ja, man får svära, ibland.

När du läser det här är vi redan i full fart med att producera lördagens tidning och till vänster på mitt skrivbord växer en grov skiss över måndagstidningen fram. Är det något du tycker att vi absolut inte får missa? Skicka ett e-post till jens.pehrson@smp.se.

Idag börjar OS. Två veckor med sport. Vrider jag mig lite till vänster här på jobbet så hänger det en tv på väggen. Det kan hända att jag den kommande tiden kommer att snegla åt det hållet. Ett guld till Sverige, Sarah Sjöström på 100 meter fjäril.

Jens Pehrson är nyhetschef på Smålandsposten och samtalar här med läsare.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons