Skolresultat som oroar
De har tappat i samtliga tre undersökta områden, matematik, läsförståelse och naturkunskap. Oron är stor för hur försämrade kunskaper ska påverka elevernas möjligheter, vår konkurrenskraft och välfärd i framtiden.
Utbildningsminister Jan Björklund (FP) förväntar sig att de av honom initierade reformerna snart ska vända trenden. Oppositionen ser tvärtom Björklund och hans reformer som en viktig del av problemet.
I dag undersöker Inblicksredaktionen en annan utbildningsform med ännu sämre resultat. På SFI, Svenska för invandrare, i Växjö, har andelen godkända elever sjunkit till fyra av tio. Trenden är att tiden det tar för att bli godkänd stiger.
Medan kvaliteten i grundskolorna granskas tämligen flitigt, är det klent ställt med utvärderingar av kvaliteten på SFI-undervisningen, visar vår reporter Bo Ströberg. Samtidigt som det talas mycket om att stärka lärarens roll i skolan, finns flera tecken på en svag lärarroll inom SFI.
För behörighet som SFI-lärare krävs idag lärarutbildning plus en termin i svenska som andraspråk. De kraven är på tok för låga, anser Karin Sandwall, föreståndare för Nationellt centrum för svenska som andraspråk i Stockholm.
Trots det är andelen behöriga lärare lägre inom SFI än i någon annan skolform. I sin upphandling ställer Växjö kommun inte krav på behörighet, men det anses vara eftersträvansvärt.
Precis som när det gäller resultaten i grundskolan, är det lätt att oroas av konsekvenserna av de sjunkande resultaten inom SFI. Det handlar om människors möjligheter att bli en del av det svenska samhället, och samtidigt om vår konkurrenskraft och framtida välfärd.