BMW F 800 S tänjer på gränserna
Vi börjar med lite sifferexercis för BMW F 800 S som har två cylindrar på 799 kubikcentimeter. Ur den volymen lockar BMW hela 85 hästar och ett maximalt vridmoment på 86 Nm vid 5800 varv/min. Få andra tillverkare når upp i sådana effektsiffror för tvåcylindriga modeller på 0,8 liter.
Torrvikten stannar på 182 kilo så siffrorna borgar för goda fartresurser för den här nya parallell-twinen från BMW.
Modellbeteckningen S indikerar sport och hos F 800 S är det ingen falsk marknadsföring. Körställningen är klart sportig men utan att vara extrem. Varken armar eller ben protesterar trots ganska långa pass i sadeln.
Bensin under sadeln Det som ser ut att vara bensintank är inte det utan döljer
istället luftfilter. Bensintanken hittar man under sadeln med tanklocket placerat på höger sida i höjd med passagerarsätet. Tanken rymmer bara 16 liter men måttlig bränsletörst, cirka 0,49 liter mil vid blandad körning, gör att aktionsradien blir hyfsade 32 mil.
Och man behöver inte oroa sig för att köra slut på bensinen. I alla fall inte om man betalat till de 1 900 kronorna extra som hojens färddator kostar. På en liten skärm kan man då ta del av en mängd information som exempelvis nedräkning i körda kilometer från det att det återstår fem liter i tanken. Ett extra plus i kanten för reglaget, vid vänster handtag på styret, som färddatorn sköts med.
På tal om reglage så har F 800 S liksom alla BMW-modeller
blinkersreglaget uppdelat på tre knappar och det känns otympligt att använda när man är van vid en knapp. Automatisk återgång är det dock på blinkersen.
En skön utrustningsdetalj som jag gärna utnyttjar när regnet faller är värmehandtag. F 800 S har sådana som standard liksom ABS-broms. En annan intressant utrustningsdetalj är det kombinerade tändnings- och styrlåset. Här har BMW satt dit ett lås där nyckeln är kodad vilket innebär att hojen bara kan startas med nyckeln.
På plats i sadeln petar jag i ettan i den sexväxlade lådan och gasar nyfiket iväg. Motorn arbetar lugnt och tyst och jag finner mig snart tillrätta med de flesta reglagen. Däremot upptäcker jag snabbt att sikten bakåt är starkt begränsad på grund av att backspeglarna inte skjuter ut tillräckligt långt på sina armar. I stället är det mina egna armar som syns i speglarna.
Motorn svarar fint på gaspådrag och skickar snabbt iväg hojen. Vid inbromsning upptäcker jag till min glädje att frambromsen är lättdoserad och att den har bra bett om man nyper till. Den bakre skivan är också lätt att dosera.
Behaglig färd I motorvägsfart drar den lilla rammonterade kåpan undan fartvinden bra från föraren och med undantag för den dåliga sikten bakåt blir det en mycket behaglig färd. Inte ens efter 30 mil känns någon träsmak i baken.
Och inte heller när jag lämnar motorvägen för att få svänga lite blir jag besviken på BMW:s nykomling. Hojen ligger mycket stadigt i valda spår utan minsta tendens till att konstra.
Speciellt imponerande är motorn som bjuder på gott om kraft. Redan återfinns denna 800-motor i syskonet F 800 ST som är en mer touringbetonad modell. Med all säkerhet kommer vi också att återfinna den här motorn i en GS-modell inom en inte allt för avlägsen framtid.
För BMW F 800 S som provas här blir slutbetyget tveklöst MVG (mycket väl godkänd) för allt utom backspeglarna. Där blir det underkänt.