Annons
Nyheter

Egentligen enkla regler vid övergångsställen

Zebralagen blev inte den succé som Vägverket förväntat sig. Olyckorna i anslutning till övergångsställen har inte minskat.
Nyheter • Publicerad 20 januari 2006
Övergångsställe markeras med grova heldragna linjer och vägmärke medan cykelöverfart markeras med vita fyrkanter (sockerbitar) på ena sidan när den ligger i anslutning till ett övergångsställe eller på båda sidor då den ligger för sig själv.Grafik: Kenneth Gehrman
Övergångsställe markeras med grova heldragna linjer och vägmärke medan cykelöverfart markeras med vita fyrkanter (sockerbitar) på ena sidan när den ligger i anslutning till ett övergångsställe eller på båda sidor då den ligger för sig själv.Grafik: Kenneth GehrmanFoto: 
Södra Järnvägsgatan vid Smålands museum. Övergångsställe tillsammans med en förhöjning i vägbanan och fysisk avsmalning av vägen är typexempel på hur man kan göra ett övergångsställe säkrare.Foto: Stefan Nilsson
Södra Järnvägsgatan vid Smålands museum. Övergångsställe tillsammans med en förhöjning i vägbanan och fysisk avsmalning av vägen är typexempel på hur man kan göra ett övergångsställe säkrare.Foto: Stefan NilssonFoto: 

Nu försöker man dels att åtgärda det genom att undersöka vad som går att göra för att höja säkerheten på övergångsställena, alternativt ta bort de som bedöms som farligast eller onödiga. Man tar också det politiska greppet att gå ut och informera om att äldre trafikanter är extra utsatta i trafiken. Ett utmärkt sätt att dölja den tråkiga statistiken och flytta olyckorna från gruppen övergångsställen till gruppen äldre trafikanter.

- Vi har klarat oss bättre än de flesta kommuner, säger Ulf Agermark på Växjö kommun, men vi tittar ändå över våra övergångsställen för att se vad som kan göras.

Annons

Han berättar att det under 2005 inträffade tre övergångsställesolyckor med personskada i Växjö kommun.

Birgitta Karlsson på kommunen har inlett ett arbete med att inventera alla övergångsställen efter ett antal kriterier som exempelvis antalet fordon/fotgängare eller om de ligger i anslutning till exempelvis en skola där behovet är extra stort. Arbetet syftar till just en säkrare miljö för fotgängarna men även trafikflödet finns med som en bedömningsgrund. Säkerheten kan höjas med exempelvis belysning eller fartgupp.

- I Öjaby har vi ett övergångsställe vid badplatsen där vi redan nu bättrar på säkerheten med fysiska åtgärder som syftar till att sänka hastigheten vid just det stället, fortsätter Agermark. Vi bygger exempelvis refuger och flyttar ut busshållplatsen något.

Enkla regler

Reglerna för övergångsställen är egentligen ganska enkla. Fordonsförare som skall korsa ett sådant har skyldighet att lämna företräde för fotgängare, med eller utan cykel som leds, om denne kan bedömas vara på väg ut på övergångsstället. Problem uppstår om sikten är dålig, trafikanterna stressade eller någon form av missförstånd uppstår.

Det blir lite mer komplicerat när det handlar om en cykelöverfart. Cykelöverfarten markeras med vita fyrkanter, sockerbitar, och den är ofta placerad intill ett övergångsställe. Orsaken till att man överhuvudtaget gör en cykelöverfart är att man vill signalera till fordonen på vägen cyklisten skall korsa att en cykelväg korsar och att de skall sänka farten för att undvika en olycka. Cykelöverfarten ger dock inte företräde. Cyklisten skall se till att han/hon kan korsa vägen på ett ofarligt sätt och han/hon har väjningsplikt gentemot fordonen på vägen.

Eftersom cykeln betraktas som ett fordon med egen vägbana har den som svänger höger och därmed korsar en cykelöverfart väjningsplikt och skall ge cyklisten företräde. Detsamma gäller vid cykelöverfart som ligger precis vid utfarten ur en rondell. Väjningsplikten innebär att man skall lämna företräde till cyklist som är ute på överfarten eller på väg ut. Allt som gäller en cyklist i de här sammanhangen gäller också den som kör moped klass 2.

Valt att ha fartgupp

Vägverket har en filosofi som går ut på att man på olika sätt markerar platser med ökad risk för att markera just detta och få trafikanterna att ta det lite försiktigare just där. I Växjö har man exempelvis valt att ha fartgupp där Storgatan korsar Kungsgatan men inte markera för övergångsställe. Detsamma gäller Västra Esplanaden vid biblioteket. Här gäller inte reglerna för övergångsställe eller cykelöverfart.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons