Annons
Nyheter

Ford Focus har utsetts till bästa miljöbil

Nyheter • Publicerad 9 juni 2006
Grönt val för Ford har visat sig vara ett lyckokast och man satsar på flera olika etanoldrivna modeller utöver den provkörda Ford Focus GhiaFoto: Stefan Nilsson
Grönt val för Ford har visat sig vara ett lyckokast och man satsar på flera olika etanoldrivna modeller utöver den provkörda Ford Focus GhiaFoto: Stefan NilssonFoto: 

Ford var ett tag dominerande när det gällde etanolbilar och sålde riktigt bra av sina olika modeller men nu har Volvo, med lånad Fordteknik, och Saab kommit in på marknaden för etanolbilar. Det är egentligen ingen större skillnad att köra etanolbil om man jämför med vanlig bensinbil. Mycket av tekniken är också densamma varför det faktiskt går att bygga om en del av våra bensinbilar till etanoldrift.

Föreningen Gröna bilister har med hjälp av ett antal motorjournalister utsett Ford Focus Flexifuel till miljöbästa bil för 2006. Ett bra val så länge bilen körs enbart på E85. Problemet är att det fortfarande kan vara besvärligt att få tag på E85, särskilt om man

Annons

reser utomlands. Det kan också bli svårt med kallstarter om bilen går på etanol och det är riktigt kallt.

Kortare aktionsradie Etanolbilen är den typ av miljöbil som kräver mest av föraren om man bortser från gasdrivna bilar. Den störe förbrukningen ger kortare aktionsradie och den betyder mer letande efter mackar som säljer rätt bränsle. När det gäller gasdrivna bilar blir de här problemen än större.

Hur som helst så är Forden lätt att leva med i övrigt. Vi har kört den som kombi och vi har provkört den med både bensin och E85. Största skillnaden mellan de olika bränslena är förbrukningen, drygt 2 dl mer per mil vid etanoldrift, annars märker man inte något bakom ratten.

Trevlig bekantskap Ford Focus är i övrigt en trevlig bekantskap i den något större mellanklassen. Framför allt vägegenskaperna gör bilen trevlig och säker att köra. Den provkörda bilen var extrautrustad med 18-tumshjul vilket gjorde den stabil och gav den mycket snabb styrrespons på bra vägar men samtidigt blev den onödigt stötig och bullrig om underlaget var ojämnt. Inget som är speciellt för Ford dock så det gäller att tänka efter var man brukar vara och köra innan man bestämmer sig för att extrautrusta bilen med stora lågprofildäck.

Mycket extrautrustning Ford har lång erfarenhet av att bygga kombibilar och det märks i dagens Focuskombi. Bagageutrymmet är bra tilltaget och det är lätt att fälla stolarna för att förlänga lastutrymmet.

Listan på extrautrustning blir lång även på bilar i den här klassen och det jag uppskattade mest i vår provkörningsbil var navigeringen som var lätt att programera och lätt att förstå. Bi-Xenon-ljusen var också tillval och de är väl

värda pengarna för den som kör mycket. Bland de bästa ljusbilderna jag sett.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons