Annons
Nyheter

Land Rover med Volvo-sexa

Visst är man snabba på Ford. I vart fall på Land Rover under Fords paraply. I fredagens Smålandsposten önskade jag mig en Land Rover Freelander med Haldex-diffar. Idag kom pressreleasen och tro det eller ej men nu kommer verkligen Freelander med Haldex och dessutom har man petat in Volvos nya 3,2-liters-sexa.
Nyheter • Publicerad 27 juni 2006
Nya Freelander skall erbjuda mer komfort och en ljusare luftigare interiör.
Nya Freelander skall erbjuda mer komfort och en ljusare luftigare interiör.Foto: 
Nya Freelander har blivit bredare, längre och mer lik Range Rover.
Nya Freelander har blivit bredare, längre och mer lik Range Rover.Foto: 
Interiören har även den uppdaterats och blivit mer lik storasyskonen.
Interiören har även den uppdaterats och blivit mer lik storasyskonen.Foto: 
Haldex och konstant fyrhjulsdrift ger bilen trygga vägegenskaper även om vägen blir kurvig och underlaget dåligt.
Haldex och konstant fyrhjulsdrift ger bilen trygga vägegenskaper även om vägen blir kurvig och underlaget dåligt.Foto: 

Ok, man kan ju inte få allt. Jag ville ha den motorn i en Jaguar XC-type. En XC 90 med aluminiumkaross och motorn kompressormatad men britterna är ju inte kända för vare sig revolutioner eller någon större tilltro till det som inte produceras ute på övärlden. Detta till trots använder man numera både svenslka och franska motorer i Land Rover. Dieselsexan har franskt påbrå.

Nya Land Rover Freelander har fått ärva en hel del av designen från sina maffigare syskon, Discovery och Range Rover. Den har blivit bredare, fått ett betydligt längre axelavstånd men bara blivit fem cm längre.

Annons

Terrain Response som standard innebär förprogramerade inställningar för olika underlag. Gradient Release Control betyder att bromsen släpper gradvis vid start i uppförsbacke, vilket är en nyhet. Antisladdsystem, antivältsystem och anti-rutscha-iväg-nerför-backen-systemet HDC ingår dessutom.

Utöver den nya sexan som i den här bilen får en effekt på 233 hk kommer också en ny 2,2-liters diesel på 160 hk.

”Inte en skruv gemensamt med gamla Freelander” säger releasen som också berättar att bilen får världspremiär i London den 18 juli. Jag undrar dock hur det är med plåtskruvarna som håller innerskärmarna på plats...

Kul det där med bilar, fyrhjulsdrift och bilrecensioner. Jag har fått på pälsen för att jag hävdade att Volvo var duktiga på fyrhjulsdrift, bättre än BMW bland annat och någon facktidning föredrog just BMW. Så kommer det alltid att vara, vi journalister tycker olika men nog känns det bra när Land Rover delar min uppfattning och lånar från Volvo. Nya Freelander blev ju en lättare och spänstigare Range Rover med Haldex-diffar och Volvo-sexa så min drömjagga är nog inte så långt borta.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons