Annons
Nyheter

Mercedes ML 500

Den är stor. Den är genomtänkt in i minsta detalj. Den är tyst. Den är oerhört komfortabel. Den är smidig. Den är snabb. Den är stark. Den är kompetent även vid sidan av vägen. Den är legaliserad för en släpvagn på 3,5 ton. Den är törstig, väldigt törstig. Den är noga värderad gentemot konkurrenterna och byggd för att bilen med den treuddiga stjärnan skall bli den starkast lysande stjärnan på stadsjeep-himlen.
Nyheter • Publicerad 13 januari 2006
Föredömligt enkelt att fylla på spolarvätska. 
Foto: Stefan Nilsson
Föredömligt enkelt att fylla på spolarvätska. Foto: Stefan NilssonFoto: 
Betydligt mer offroad än föregångaren och underredesskyddet är i plåt.Foto: Stefan Nilsson
Betydligt mer offroad än föregångaren och underredesskyddet är i plåt.Foto: Stefan NilssonFoto: 
Med låsta diffar och höjd markfrigång går det att parkera i en snödriva.Foto: Stefan Nilsson
Med låsta diffar och höjd markfrigång går det att parkera i en snödriva.Foto: Stefan NilssonFoto: 

Mercedes har skapat en helt ny M-klass som är allt det där den gamla borde varit eller med andra ord den är bättre i allt. Hollywood-jeepen, gamla modellen hade huvudrollen för bilar i Jurassic Park, har vuxit till sig och blivit en ny måttstock för stadsjeeparna.

Landsvägsegenskaper som Volvo XC 90, nåja nästan i alla fall. Terrängegenskaper som Land Rover Discovery, nåja nästan i alla fall. Dragbil i klass med Range Rover, allvarligt alltså. Sammantaget blir det en bil som kommer att slåss med Range Rover och VW Touareg/Porsche Cayenne om guldet i bilarnas mångkamp. Lexus RX 400 h är visserligen ett lysande miljöalternativ men den är hästlängder efter om det gäller att dra ett tungt släp på dåligt underlag eller klättra upp för en snöklädd brant backe. Mercedesen tar hem komfortsegern utan tvekan. I övriga grenar är det tändningen för tillfället som avgör. Tyvärr hinkade den provkörda modellen, ML 500, i sig 1,5 liter bensin per mil vid motortvägskörning Stockholm-Växjö. Knappa halvlitern mer än Lexus hybridmodell RX 400 h. Det finns dock två dieselaternativ i ML-familjen, 280 CDI och 320 CDI.

Annons

Osannolik bilskatt

Den som köper ML 500 visar att han/hon har råd att skita i miljöaspekten till förmån för den ultimata komforten medan den som köper någon av dieslarna, gärna visar att han/hon har råd med en stadsjeep som är miljövänlig utan en massa suspekt teknik. En ML med dieselmotor klarar sig med lika mycket diesel som hybrid-Lexusen behöver bensin. Han/hon visar också att vederbörande har råd att betala en osannolik bilskatt, cirka 10 000 kronor/år, jämfört med Lexus RX 400 h som inte kräver ett skvatt eftersom den anses miljövänligare.

Den provkörda bilen var utrustad med offroadpaket vilket innebär låsbara differentialer mellan axlarna och i bakaxeln, precis som exempelvis Land Rover Discovery, samt inställningsbar luftfjädring. Det hela fungerade utmärkt med extra beröm för den inställbara stötdämpningen där det verkligen var en tydlig skillnad mellan de tre lägena, komfort/standard/ sport, som finns att välja mellan.

Trygg och säker

På landsväg är ML 500 något av det tryggaste och säkraste man kan köra och det kan exemplifieras med de utmärkta strålkastarna, Bi-xenon, tillval, som följer rattutslaget, ett system av krockkuddar i bilen och tillvalet Pre-safe, ett säkerhetssystem som bland annat ställer in bilens stolar för bästa skydd om sensorerna känner av att föraren tappat kontrollen över bilen.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons