Annons
Nyheter

Ny kull smålejon ser dagens ljus

Peugeots så framgångsrika 206 har fått större småsyskon. 206:an, som tillverkas i Argentina, Brasilien, Frankrike, Storbritannien och Iran, har precis slagit företagets tillverkningsrekord med över fem miljoner tillverkade 206:or och nu fasar man in den nya småbilen i modellprogramet.
Nyheter • Publicerad 27 januari 2006
Lite mer flärd i form av fler färger, och andra designgrejer i Trendy- modellen.
Lite mer flärd i form av fler färger, och andra designgrejer i Trendy- modellen.Foto: 
Större hjul vassare motor, glastak och GT-detaljer i GT-modellen.
Större hjul vassare motor, glastak och GT-detaljer i GT-modellen.Foto: 
Basmodellen heter Urban, bilen för den urbana miljön?
Basmodellen heter Urban, bilen för den urbana miljön?Foto: 
GT-modellens instrumentering på vit botten.
GT-modellens instrumentering på vit botten.Foto: 

Peugeot 206 blir alltså 207 och som så ofta när det är dags för modellbyten blir den också större. Nya 207:an blir större på alla håll. 4,03 meter lång, 1,72 bred och 1,47 m hög. Den nya lejonkullen består av fem syskon, eller utrustningsnivåer, och börjar med Urban som basmodell, nästa heter Trendy och då handlar det om mer personlig stil rent utseendemässigt och så den sportigare varianten GT med spoilers större hjul och allt som tilltalar kepsnissar. Däremellan finns fyra olika paket för komfort, Premium pack, och sport, Sport pack.

Framgångsrik design

Annons

Eftersom Peugeots framgångar till stor del går att härleda till designen har man varit försiktig med förändringar i uttseendet. Den nya bilen har tydliga drag av gamla 206:an. Peugeots intresse för krocksäkerhet har vi Euro-NCAP:s tester att tacka för och nu när testerna även tittar på skyddet för fotgängare hakar

Peugeot på med mjuka absorptionsstukturer i fronten, strålkastare som ger efter och glider bakåt samt en motorhuv som ger efter och har utrymme mellan den och motorn för att fånga upp en eventuell fotgängare.

Förutom en riklig standardutrustning, en annan av orsakerna till märkets framgångar, kommer Peugeot 207 att erbjudas med en lång rad extrautrustning som tidigare förbehållits större bilmodeller, som till exempel elektriskt infällbara ytterbackspeglar, parkeringsradar och kurvljusstrålkastare. Fjädring och hjulupphängning har utvecklats och förfinats, bland annat sitter det i 207 en helt nyutvecklad bakaxel med vertikalt monterade stötdämpare.

Vid introduktionen på den svenska marknaden, sommaren 2006, kommer Peugeot 207 att erbjudas i tre- och femdörrars karossutförande med tre olika motorer - två bensinmotorer på 1,4 l/90 hk och 1,6 l/ 110 hk samt en HDi turbodieselmotor med partikelfilter på 1,6 l/110 hk. Det aktiva antisladdsystemet ESP blir standard på samtliga versioner. Senare kommer ytterligare motorer som resultat av samarbetet med BMW Group. Bland annat en 1,6-liters lågtrycksturbomotor på 150 hk.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons