Ny kull smålejon ser dagens ljus
Peugeot 206 blir alltså 207 och som så ofta när det är dags för modellbyten blir den också större. Nya 207:an blir större på alla håll. 4,03 meter lång, 1,72 bred och 1,47 m hög. Den nya lejonkullen består av fem syskon, eller utrustningsnivåer, och börjar med Urban som basmodell, nästa heter Trendy och då handlar det om mer personlig stil rent utseendemässigt och så den sportigare varianten GT med spoilers större hjul och allt som tilltalar kepsnissar. Däremellan finns fyra olika paket för komfort, Premium pack, och sport, Sport pack.
Framgångsrik design
Eftersom Peugeots framgångar till stor del går att härleda till designen har man varit försiktig med förändringar i uttseendet. Den nya bilen har tydliga drag av gamla 206:an. Peugeots intresse för krocksäkerhet har vi Euro-NCAP:s tester att tacka för och nu när testerna även tittar på skyddet för fotgängare hakar
Peugeot på med mjuka absorptionsstukturer i fronten, strålkastare som ger efter och glider bakåt samt en motorhuv som ger efter och har utrymme mellan den och motorn för att fånga upp en eventuell fotgängare.
Förutom en riklig standardutrustning, en annan av orsakerna till märkets framgångar, kommer Peugeot 207 att erbjudas med en lång rad extrautrustning som tidigare förbehållits större bilmodeller, som till exempel elektriskt infällbara ytterbackspeglar, parkeringsradar och kurvljusstrålkastare. Fjädring och hjulupphängning har utvecklats och förfinats, bland annat sitter det i 207 en helt nyutvecklad bakaxel med vertikalt monterade stötdämpare.
Vid introduktionen på den svenska marknaden, sommaren 2006, kommer Peugeot 207 att erbjudas i tre- och femdörrars karossutförande med tre olika motorer - två bensinmotorer på 1,4 l/90 hk och 1,6 l/ 110 hk samt en HDi turbodieselmotor med partikelfilter på 1,6 l/110 hk. Det aktiva antisladdsystemet ESP blir standard på samtliga versioner. Senare kommer ytterligare motorer som resultat av samarbetet med BMW Group. Bland annat en 1,6-liters lågtrycksturbomotor på 150 hk.