Annons
Nyheter

Nya motorer när BMW ansiktslyfter X3:an

Det är inte så länge sedan BMW lanserade sin X3. Lilla fyrhjulsdrivna storkombin, eller SUV:en som Horace Engdahl och hans vänner i Svenska akademien kommit fram till att bilmodellen numera skall heta på svenska.
Nyheter • Publicerad 28 juni 2006
Interiört ansluter sig bilen till BMW:s karakteristiska design.
Interiört ansluter sig bilen till BMW:s karakteristiska design.Foto: 
Sexcylindrig treliters diesel med dubbla turbo och massor av avancerad teknik betyder: 286 hk och 580 Nm.
Sexcylindrig treliters diesel med dubbla turbo och massor av avancerad teknik betyder: 286 hk och 580 Nm.Foto: 
Exteriört råder det ingen tvekan om att det är den lilla BMW-SUV:n
Exteriört råder det ingen tvekan om att det är den lilla BMW-SUV:nFoto: 

Nu kommer ansiktslyftningen och det handlar om lite uppsträckta plåtveck men framför allt om nya motorer.

Så här kommer nya X3 att kunna utrustas i fortsättningen:

Annons

Motoralternativ:

BMW X3 3,0sd: 6-cylindrar, volym 2,993 cm3, effekt 210 kW/286 hk, max vridmoment 580 Nm, acceleration (0–100 km/h) 6,6 sekunder, toppfart 240 km/h,

Genomsnittlig bränsleförbrukning 8.7 liter/100 kilometer.

BMW X3 3,0d: 6-cylindrar, volym 2,993 cm3, effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 500 Nm, acceleration (0–100 km/h) 7,4 sekunder, toppfart: 220 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 7,9 liter/100 kilometer

.

BMW X3 2,0d: 4-cylindrar, volym 1,995 cm3, effekt 110 kW/150 hk, max vridmoment 330 Nm, acceleration (0–100 km/h) 10,2 sekunder, toppfart 198 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 7,2 liter/100 kilometer.

BMW X3 3,0si: 6-cylindrar, volym 2,996 cm3, effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 315 Nm, acceleration (0–100 km/h) 7,2 sekunder, toppfart: 232 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 10,1 liter/100 kilometer.

BMW X3 2,5si: 6-cylindrar, volym 2,497 cm3, effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 250 Nm, acceleration (0–100 km/h) 8,5 sekunder, toppfart 220 km/h,

Genomsnittlig bränsleförbrukning 9,9 liter/100 kilometer.

BMW X3 2,0i: 4-cylindrar, volym 1,995 cm3, effekt 110 kW/150 hk, max vridmoment: 200 Nm, acceleration (0–100 km/h) 11,5 sekunder, toppfart 198 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 9,3 liter/100 kilometer.

Annons

Toppmodellen får den raka sexcylindriga dieselmotorn med Variabel turboteknologi (VTT) som tidigare introducerats i BMW 535d introduceras nu även i X3 3,0sd. Motorn är på 3-liter och 286 hk samt har vevhus i aluminium, common-rail insprutning med piezospridare, dieselpartikelfilter och katalysator. Med denna turboteknologi går luften först in i en liten turboladdare och sedan tar en större turbo över när effekten behöver ökas. Maximalt vridmoment på 580 Nm uppnås mellan 1750 och 2250 varv/min. Maximal effekt nås vid ett för dieselmotorer högt varvtal på 4400 varv/min medan varvtalsstoppet inte nås förrän vid 5070 varv/min.

BMW X3 3,0d har en dieselmotor (3-liter, 218 hk) med Variabel turbogeometri (VTG) vevhus i aluminium, common-rail insprutning med piezospridare, dieselpartikelfilter och katalysator.

Den nya generationen raka sexcylindriga bensinmotorer (3-, och 2,5-liter 272 hk samt 218 hk) har vevhus i magnesium-/aluminiumkomposit, VALVETRONIC (helvariabelt insugssystem), Dubbel-VANOS (variabla ventiltider) och reglerad vattenkylpump.

Lansering sker 21 oktober och bilen kommer att premiärvisas på Stockholm Open.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons