Nya motorer när BMW ansiktslyfter X3:an
Nu kommer ansiktslyftningen och det handlar om lite uppsträckta plåtveck men framför allt om nya motorer.
Så här kommer nya X3 att kunna utrustas i fortsättningen:
Motoralternativ:
BMW X3 3,0sd: 6-cylindrar, volym 2,993 cm3, effekt 210 kW/286 hk, max vridmoment 580 Nm, acceleration (0–100 km/h) 6,6 sekunder, toppfart 240 km/h,
Genomsnittlig bränsleförbrukning 8.7 liter/100 kilometer.
BMW X3 3,0d: 6-cylindrar, volym 2,993 cm3, effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 500 Nm, acceleration (0–100 km/h) 7,4 sekunder, toppfart: 220 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 7,9 liter/100 kilometer
.
BMW X3 2,0d: 4-cylindrar, volym 1,995 cm3, effekt 110 kW/150 hk, max vridmoment 330 Nm, acceleration (0–100 km/h) 10,2 sekunder, toppfart 198 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 7,2 liter/100 kilometer.
BMW X3 3,0si: 6-cylindrar, volym 2,996 cm3, effekt 200 kW/272 hk, max vridmoment 315 Nm, acceleration (0–100 km/h) 7,2 sekunder, toppfart: 232 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 10,1 liter/100 kilometer.
BMW X3 2,5si: 6-cylindrar, volym 2,497 cm3, effekt 160 kW/218 hk, max vridmoment 250 Nm, acceleration (0–100 km/h) 8,5 sekunder, toppfart 220 km/h,
Genomsnittlig bränsleförbrukning 9,9 liter/100 kilometer.
BMW X3 2,0i: 4-cylindrar, volym 1,995 cm3, effekt 110 kW/150 hk, max vridmoment: 200 Nm, acceleration (0–100 km/h) 11,5 sekunder, toppfart 198 km/h, Genomsnittlig bränsleförbrukning 9,3 liter/100 kilometer.
Toppmodellen får den raka sexcylindriga dieselmotorn med Variabel turboteknologi (VTT) som tidigare introducerats i BMW 535d introduceras nu även i X3 3,0sd. Motorn är på 3-liter och 286 hk samt har vevhus i aluminium, common-rail insprutning med piezospridare, dieselpartikelfilter och katalysator. Med denna turboteknologi går luften först in i en liten turboladdare och sedan tar en större turbo över när effekten behöver ökas. Maximalt vridmoment på 580 Nm uppnås mellan 1750 och 2250 varv/min. Maximal effekt nås vid ett för dieselmotorer högt varvtal på 4400 varv/min medan varvtalsstoppet inte nås förrän vid 5070 varv/min.
BMW X3 3,0d har en dieselmotor (3-liter, 218 hk) med Variabel turbogeometri (VTG) vevhus i aluminium, common-rail insprutning med piezospridare, dieselpartikelfilter och katalysator.
Den nya generationen raka sexcylindriga bensinmotorer (3-, och 2,5-liter 272 hk samt 218 hk) har vevhus i magnesium-/aluminiumkomposit, VALVETRONIC (helvariabelt insugssystem), Dubbel-VANOS (variabla ventiltider) och reglerad vattenkylpump.
Lansering sker 21 oktober och bilen kommer att premiärvisas på Stockholm Open.