Saab breddar sitt Biopower-program
När den körs på förnyelsebart E85-bränsle ökar effekten med 14 procent och vridmomentet med 11 procent, jämfört med bensindrift
Den nya varianten använder samma teknologi som i succén 9-5 2,0t BioPower, bilen som på kort tid har blivit Sveriges bäst säljande miljöbil, alla kategorier. Det handlar om att köra grönt genom att utsläppen av fossil koldioxid reduceras med i storleks-ordningen 80 procent, samtidigt som den tillgängliga kraften och körglädjen ökar. En ytterligare fördel med BioPower-tekniken är att bilen kan köras på antingen bensin eller E85 eller i vilka blandningsförhållanden som helst utan några justeringar.
Bilen kommer kommer att lanseras i de nordiska länderna, Storbritannien och Irland till att börja med och den släpps i Sedan och SporCombi-utförande med manuell eller automat-låda.
E85 har med sina 104 oktan (RON) ett mycket större knackningsmotstånd än vad bensin med sina 95 oktan (RON) har. Tack vare det högre oktantalet kan den turbo-överladdade Saab-motorn arbeta med en mer kompromisslös tändinställning vilket gör att motorn lämnar mer effekt - utan risk för skadlig förtändning ("knackning"). De enda modifieringar som krävs på hårdvarusidan är tåligare ventiler och ventilsäten samt användningen av etanolkompatibla material i bränslesystemet, inklusive tank, bränslepump, ledningar och anslutningar.