Annons
Nyheter

Stark BMW M6 Cabriolet lanseras i höst

Livet som motorreporter kan vara oerhört krävande. Vi har precis avslutat vår provkörning av sex olika cabriolet-bilar när BMW annonserar sin M6 cabriolet.
Nyheter • Publicerad 28 juni 2006
Från förarplatsen är allt som i M6 med tak men det är lättare att visa upp sig i en cab och visst kan det vara härligt med en nypa frisk luft.
Från förarplatsen är allt som i M6 med tak men det är lättare att visa upp sig i en cab och visst kan det vara härligt med en nypa frisk luft.Foto: 
Nercabat under solen vid någon exklusiv medelhavsort och en välskräddad, välklippt gentleman med rebellisk skäggväxt. Rätta elementet för nya M6 cab fast den är egentligen byggd för Autobahn.
Nercabat under solen vid någon exklusiv medelhavsort och en välskräddad, välklippt gentleman med rebellisk skäggväxt. Rätta elementet för nya M6 cab fast den är egentligen byggd för Autobahn.Foto: 
Fyra gigantiska hjul, två mycket bekväma framstolar, två trånga baksäten och en high-tech V10-motor men inget tak.
Fyra gigantiska hjul, två mycket bekväma framstolar, två trånga baksäten och en high-tech V10-motor men inget tak.Foto: 
Välskräddad gentleman i medelåldern och så vidare men det går inte att komma ifrån att M& både i cab och som coupé är tekniska underverk.
Välskräddad gentleman i medelåldern och så vidare men det går inte att komma ifrån att M& både i cab och som coupé är tekniska underverk.Foto: 

En bil med tio cylindrar på sammanlagt 5-liter, 507 hk och maximalt vridmoment på 520 Nm. V10-motorn varvar över 8000 varv/min. Avancerad hjulupphängning och sekventiell M växellåda (SMG) med Drivelogic, förvandlar den stora cabrioleten från BMW M till en öppen ”sportbil” som accelererar från 0-100 km/h på 4,8 sek.

Gissa vilken tung arbetsuppgift som väntar oss inför nästa sommar. På tal om tyngd så är tjänstevikten för nya M6 cab 2005 kg, 220 kg mer än coupéversionen. Skillnaden ligger till största del i takkonstruktionen, den extra vikten har ingenjörerna lyckats fördela intelligent. så att tyngdpunkten är ännu lägre än på M6 Coupé.

Annons

Naturligtvis måste en kännare kunna se att det rör sig om en bil ur BMW:s exklusiva M-serie och det kanske det mest uppseendeväckande är bakdelen med de fyra ändrören som sticker ut från den modifierade bakre stötfångaren vilken är typisk för BMWs M bilar. BMW M6 Cabriolet har ett unikt utseende som är tänkt att karaktäriseras av dynamik och exklusivitet oavsett om den är upp- eller nercabbad. Kort sagt så skall även en lekman, eller mer troligt lekkvinna, kunna se att ägaren rattar något riktigt exklusivt.

Lansering av BMW M6 Cabriolet sker i höst och grundpriset är 1.108.000 kr.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons