Upp till dans med Honda
Godkänner jag det här? Finns de där kluriga knapparna på ratten? Är det snygga sömmar i dörrpanelen? Är det tillräckligt exklusivt material i inläggen på instrumentbrädan? Hondan granskar mig istället. Kan han föra i takt? Fattar han vad en varvräknare är? Hanterar han växlarna rätt?
Funktionellt Här finns inga insmickrande detaljer. Ren funktionalitet enbart. Jag som älskade lådan i Civic type R. Här är den igen och denna gång i en låg bakhjulsdriven bil med ett chassi som bara ber om nya utmaningar och en motor som inte vrålar, snarare sjunger, när varvräknaren passerar 8 000 varv.
Inget trams - Välkommen in i Honda S 2000, vi skall dansa en sommar, skulle en färddator kunna säga men sånt trams finns inte i den här bilen. Inga knappar på ratten heller för den delen. Bilen är till för att köras och ratten är till för att styra med. Punkt slut.
Extra kraft Motorn i Honda S 2000 är ovanligt högvarvig. På låga växlar känner man hur den får extra kraft efter 5 000 varv och sedan fortsätter den att öka till 9 000 varv. Väghållningen är extremt bra. Kvickare och lättare än BMW:n. Mer lättkörd på krokiga vägar men nervösare på motorvägen med andra ord. Roligast att köra av de tre bakhjulsdrivna men inte lika bra prestanda som BMW:n. Sämst med fack att lägga prylar i och klart bäst instrumentering för föraren.