Annons
Nöje

Def Leppard

Nöje • Publicerad 12 juni 2006
Def Leppard, kommersiell hårdrock när den är som bäst. Foto: MARCUS PALMGREN
Def Leppard, kommersiell hårdrock när den är som bäst. Foto: MARCUS PALMGRENFoto: 

Def Leppard, ett band som sålt hela 65 miljoner plattor under sin karriär, stod som huvudakt under fredagen på Sweden Rock. De största framgångarna har man haft i USA med sin radiovänliga tappning av hårdrock. Många av låtarna är uppbyggda enligt devisen att det ska gå lätt att sjunga med i refrängen som gärna också innehåller ordet rock, vilket kan kännas något enahanda i längden. Eller vad sägs om Rock! Rock! (Till you drop), Let's get rocked, Rocket och Rock of ages.

Som lök på laxen vädrar man också David Essex låt Rock on, som bandet nyss släppt på aktuella coverplattan Yeah! En låt som nästan låter mer Def Leppard än vad de själva gör. Från nya given kör man också T-Rex tuffa 20th Century boy som känns riktigt annorlunda och fräsch i sammanhanget. Def Leppard låter ibland lite väl förutsägbart, även om de som vana arenarockare självklart gör en riktigt proffsig spelning. Fast låtar som Animal och Pour some sugar on me måste ändå erkännas vara kommersiell hårdrock när den är som allra bäst.

Klas Lundgren
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons