Annons
Nöje

Fenomenet Myspace

Myspace har kommit att bli ett fenomen. När skivbranschen rasar mot den olagliga nedladdningen på internet finns det en plats där musiken frodas. En hemsida där artister och lyssnare kan mötas på lika villkor.
Nöje • Publicerad 13 juni 2006

Tom Anderson är killen som hälsar alla nya medlemmar välkomna till Myspace. På den anspråkslösa bilden han har på sin sida sitter han framför en dator med vit t-shirt och ett stort leende. Tillsammans med några programmerare startade han 2003 det som kom att bli Myspace. En hemsida där vem som helst kan skaffa sig en egen sida och på olika sätt interagera med andra användare

Sålde projektet dyrt Förra året sålde han sitt projekt till Rupert Murdochs News

Annons

Group för 400 miljoner dollar, ett köp som Murdoch själv

kallar för det bästa han har gjort. Antalet medlemmar är över 60 miljoner runt om i världen. Myspace är numera den femte mest besökta engelskspråkiga sidan på internet, långt före Ebay och Amazon.

Samma princip som Lunar Principen bakom Myspace är densamma som hos till exempel svenska sidan Lunarstorm; en sida på Internet där man kan skriva till varandra, träffa nya människor och utbyta åsikter och tankar. På sin egen sida gör man en presentation av vem man är och vilka intressen man har. Genom att hoppa från sida till sida kan man sedan träffa nya människor med liknande intressen.

Lägga upp musik På Myspace har man även möjligheten att lägga upp musik och videos som man själv har gjort. Vilket har gjort att det på sajtenflorerat många små indieband som i stället för att göra en egen hemsida gör en presentation av sig själva med sina låtar. Även filmskapare ges möjligheten att visa upp sina egna alster. Amatörfilmaren David Lehre släppte i början av året sin kortfilm The Myspace movie, som inom de tre första månaderna sågs av över sex miljoner besökare.

Små och stora artister Men det är för banden och artisterna som Myspace verkligen visar sina möjligheter. Redan tidigt dök det upp flera små band som visade upp sina egna låtar. Strax efteråt hakade även de större artisterna på. Nu hittar man personliga presentationer av svenska artister som till exempel José Gonzalez, The Ark, The Cardigans och The Sounds. När Morrissey släppte sin senaste skiva kunde man gå in på hans sida och lyssna på några låtar i sin helhet. Det var även genom bland annat Myspace som Arctic Monkeys fick sin dunderhit I bet you look good on the dancefloor. Numera finns det över 1 000 olika svenska artister representerade på Myspace, alltifrån de lokala punkbanden till de stora popartisterna vi ser på sommarens storturnéer.

Ett nytt sätt för banden För de stora artisterna har Myspace blivit en del av marknadsföringen. Där de tänkta köparna finns där finns också artisterna. För de små banden har Myspace blivit en nödvändig del i att nå ut med sin musik.

Oavsett om Myspace är en trend som snart går över har den stora hemsidan presenterat ett nytt sätt för artisterna och banden att närma sig sina lyssnare. Nya möjligheter att skapa kontakter och nå ut med sin musik.

Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons