Annons
Nyheter

The Ark fick sin revansch

En solig försommardag 2000 sprang jag på Ola och Jepson på Växjö station. Det var strax före Hultsfredsfestivalen där de skulle spela för första gången.
Nyheter • Publicerad 9 december 2010

Jag sa till dem att jag gillade deras singel, Let your body decide, som spelats på radion hela våren. De berättade att det snart skulle komma en andra singel, en som faktiskt var ännu bättre. De såg förväntansfulla ut.

Så kom allt, som en fors när man öppnar dammluckorna. The Ark från Rottne fick slå igenom med en låt som sammanfattade allt de stod för: It takes a fool to remain sane. Musiksverige hade fått ett nytt inslag, ett band som använde gigantiska gester, glammiga trikåer och stod för ett budskap som löd ”tro på dig själv! lev ut din sexualitet! var galen om du vill det!. Detta i en tid då svartsynt, introvert pop med blicken i scengolvet var själva sinnebilden av kredibilitet. Det som The Ark gjorde var inte coolt, ändå var det inte mainstream. Ark blev svårplacerade, kallade exhibitionister som kombinerade alternativt queerbudskap med kommersiellt tänkande. Lika starkt som The Arks fans –angelheads – älskat sin ark, lika starkt har bandet ogillats av dem som avfärdat dem som plastiga posörer.

Annons

Tio år senare är musikklimatet annorlunda. Håkan Hellström som slog igenom samtidigt som Ark har blivit en av våra största ikoner, och han har aldrig varit en man som hållit igen på utspelen och känslorna. Glädje, show och publikkontakt är inte fult längre.

Så fick de sin revansch, The Ark. Idéerna som utvecklades i Växjö på tidigt 1990-tal, det som började en sommar i Rottne när en 14-årig Ola Svensson fick ingivelsen att starta en ark och fylla den med stökig 60-talsmusik à la Jimi Hendrix och The Doors, fick till slut blomma ut och göra ett avtryck. Deras omedelbarhet fick en plats i svenska folkets hjärtan, inte minst när de vann melodifestivalen 2007.

För oss i Växjö har det varit en fantastisk resa. Att få vara med från de där första konserterna hösten 1991, se hur Ark tillsammans med en handfull andra lokalband bildade en livfull musikscen som blev ett nav för oss att samlas runt. Med stigande nyfikenhet har vi kunnat följa Arks utveckling och för egen del fann jag det märkligt men spännande att bandet jag sett så många gånger på små källarscener i Växjö nu deltog i Eurovision song contest och jag var utsänd för att bevaka spektaklet. För att i somras stå med mina barn på Stortorget, och än en gång höra Calleth you, cometh I dundra ut över gatstenarna.

Så sluts cirkeln. Nu är det över, och det är ett klokt beslut. Det är dags att gå vidare. Att vi kommer att få se Ola Salo i centrum av svenskt musikliv betvivlar jag inte. Det ska bli spännande att se vilken väg han väljer.

En av de två nya låtarna The Ark ger oss innan det är slut heter The apocalypse is over. Jag småler och tänker på den apokalyptiska aftonen The Ark gav på Elvagården för 15 år sedan. Ja, nu är apokalypsen över. Tack, det har varit en rolig variant av jordens undergång.

HELENA SÖDERLUNDH

är reporter på Smålandsposten.

Helena Söderlundh
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons