Annons
Nyheter

Antalet döda och svårt skadade vid trafikolyckor minskar

En kollision mellan en cyklist och en bilist i korsningen Vallviksvägen-Furutåvägen slutade med den första dödsolyckan på Växjös kommunala vägnät under 2000-talet.
Men sammantaget visar sammanställningen av de polisrapporterade trafik-olyckorna i Växjö under 2005 på ett trendbrott.
Nyheter • Publicerad 19 januari 2006
Foto: 
Trafikolycka. En av de 96 trafikolyckor i Växjö tätort under fjolåret inträffade i korsningen Smedjegatan-Storgatan. Alla personer undkom utan allvarliga skador. Arkivfoto: LARS-GÖRAN RYDQVIST
Trafikolycka. En av de 96 trafikolyckor i Växjö tätort under fjolåret inträffade i korsningen Smedjegatan-Storgatan. Alla personer undkom utan allvarliga skador. Arkivfoto: LARS-GÖRAN RYDQVISTFoto: 

Mellan 2004 och 2005 har det skett en rejäl förskjutning mellan antalet svårt skadade och lätt skadade personer i trafikolyckor på Växjös kommunala vägnät.

I totalt 96 polisrapporterade trafikolyckor under 2005 fick

Annons

elva personer svåra skador medan 84 personer kom undan med lätta skador.

Det kan jämföras med 2004, då 99 rapporterade olyckor med personskador resulterade i 27 svårt skadade och 72 lätt skadade personer.

På rätt väg

- Det känns som om vi är på rätt väg med det trafiksäkerhetsförebyggande arbetet. Under de fem senaste åren har vi kämpat hårt och det långsiktiga arbetet ger resultat, säger Ulf Agermark, Växjö kommuns trafikplaneringschef.

Han pekar på tre viktiga faktorer i trafiksäkerhetsarbetet:

- Vi har sänkt hastigheten till 30 kilometer i timmen i olika stadsdelar. Och när kommunen bygger nya bostadsområden prövar vi från fall till fall behovet av rondeller som också är trafik-

säkerhetsskapande. Dessutom propagerar vi för att folk ska ha mer ögonkontakt i trafiken, säger Ulf Agermark.

Antalet omkomna minskar

Även om Växjö i fjol fick registrera den första dödsolyckan under 2000-talet visar Vägverkets preliminära statistik över antalet omkomna på det kommunala vägnätet under 2005 på en kraftig minskning.

På det gatunät som kommunerna har ansvar för omkom preliminärt 70 personer jämfört med 116 i genomsnitt under åren 2000-2004. Inte sedan åren efter andra världskriget har antalet omkomna i trafiken varit så få.

Annons

Olycksdrabbade cyklister

Däremot visar statistiken också att cyklisterna är en olycksdrabbad grupp. År 2005 omkom preliminärt 25 cyklister jämfört med 10 år 2003 och 16 år 2004.

Statistiken visar också att oskyddade äldre trafikanter i hög grad blir drabbade. Mer än hälften av de omkomna cyklisterna eller fotgängarna var 60 år eller äldre.

Berne Persson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons