Annons
Nyheter

Både sorg och glädje i Växjös första ecobudget

- På vissa håll har det gått mycket bra. Det säger projektledare Torun Israelsson som också ser mål i ecobudgeten som havererat.
Framför allt gäller det resandet med kollektivtrafik.
Nyheter • Publicerad 19 april 2004

- Där går det åt fel håll. Vi åker mindre buss i Växjö, både på landet och i staden. Vi vet inte riktigt varför, säger Torun Israelsson.

Fortfarande är ecobudgeten

Annons

lite på försöksstadiet. Formerna har inte satt sig än. Men andemeningen är att ha mål och visioner för miljöaktiviteter samt binda samman dem med användbar statistik.

Först då är det möjligt att agera på olika sätt.

Glädjeämnen

Den första ecobudgetens bokslut är klart och håller på att utvärderas. Arton olika mål i budgeten har plockats ut där det finns både lång- och kortsiktiga mål samt statistik att titta på.

- Årets stora skräll är att socialförvaltningen minskat sina utsläpp från transporter med 32 procent på ett år.

Orsaken är att förvaltningens bilar bytts ut och numer körs på etanol. Precis som miljö- och hälsoskyddsförvaltningen gjort tidigare.

Ett annat glädjeämne är transporterna. Tvärtemot landet och västvärlden som helhet har ett trendbrott upptäckts i Växjö. En liten minskning har skett under det senaste mätåret.

- Varför vet jag inte riktigt. Det gäller bara under ett år och man ska inte dra för stora växlar på det, konstaterar Torun Israelsson.

Cyklingen har också ökat kraftigt i Växjö stad - med 18 procent på vardagar. Bakom den siffran ligger att 300 fler cyklar är registrerade i kommunen och att det skapats 17 nya kilometer cykelbanor. Bland annat ligger dessa på delar av Ulriksbergspromenaden, Högstorpsvägen och Kungsvägen.

Cykelkommun

Annons

För Torun Israelsson är detta ett resultat av Växjö kommuns cykelstrategi om att bli Sveriges mesta och bästa cykelkommun, kopplat till att informationen varit omfattande och lyckad.

Men mellan lyckade och misslyckade satsningar finns också ett antal där resultatet inte pekar åt något speciellt håll. Till exempel andelen hävdad kommunägd betesmark i tätorten, vilket styrs via arrendeavtal med brukarna.

- Det betas mer men vi hade trott att det skulle bli ännu mer, säger Torun Israelsson.

Ny ecobudget på väg

Nu är en ny ecobudget på väg för beslut i kommunfullmäktige. Torun Israelsson nämner direkt vilka de viktigaste frågorna är där:

- Alltid koldioxiden. Transporter överhuvud taget och där jobbar vi mycket mot en strategisk transportstrategi för Växjö.

- För kommunen som organisation är det inköpsfrågan. Om Växjö köper rätt ur ekologisk synpunkt gör det stor skillnad. Får vi sedan invånarna att göra samma sak blir det en riktigt stor skillnad.

Bosse Vikingson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons