I år ska det vara en elcykel
Mer än var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är en elcykel. Förra året såldes 45 000 stycken – och under innevarande "cykelår" har försäljningen ökat med över 50 procent.
Den har gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp, enligt HUI Research, som utser årets julklapp.
– Elcykeln representerar definitivt den tid vi lever i, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research.
Elcykeln har också hamnat i det politiska rampljuset. I regeringens budgetförslag för 2018 föreslås en premie för billigare elcyklar – som en stor del i en klimatsatsning. Det kan innebära att staten står för en fjärdedel av kostnaden för elcyklar som kostar upp till 10 000 kronor.
Stockholms stad är dessutom på väg att ersätta 1 500 hyrcyklar med 5 000 eldrivna varianter.
Förra året var det VR-glasögonen som utsågs till årets julklapp och bland tidigare exempel finns DVD-spelaren (år 2000), råsaftscentrifugen (2013) och bakmaskinen (1988).
Enligt HUI Research ska Årets julklapp vara en nyhet, eller något som "fått ett nyväckt intresse under året", samt att den ska "svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter". Dessutom ska produkten "representera den tid vi lever i".