Annons
Nyheter

Julhandel med munskydd väntar

Julen är inte inställd, men det är däremot den traditionsenliga trängseln i julklappshandeln.
Mindre "klämma och känna" och gratis munskydd för dem som vill ha är några av åtgärderna fysiska butiker tar till för att kunderna ska känna sig tryggare.
Ekonomi • Publicerad 14 november 2020
Årets julhandel kommer inte att bli som tidigare år.
Årets julhandel kommer inte att bli som tidigare år.Foto: Amir Nabizadeh/TT

Ökad smittspridning och hårdare restriktioner på många håll i landet sätter käppar i hjulet för handeln när årets viktigaste period närmar sig. I flertalet regioner är rådet till allmänheten att inte vistas i butiker eller köpcentrum och företagen uppmanas hjälpa människor att leva upp till gällande restriktioner. Förlängs råden får det sannolikt en stor effekt på årets julhandel.

– Restriktionerna kom först i Uppsala och där märktes ingenting till en början. Men när det kom till Skåne märkte vi direkt en avmattning, säger Baldvin Georgsson, vd för leksakskedjan Lekia.

Annons

– Vi har sett färre besök i butikerna under de senaste veckorna där det har införts lokala restriktioner, säger Jenny Pedersén, pressansvarig på hemelektronikkedjan Mediamarkt.

Både Lekia och Mediamarkt har fortsatt sett en tillväxt under pandemin där mer tid i hemmen ses som en orsak. Efterfrågan på sådant som "jobba hemma-prylar", spelkonsoler, pyssel och pussel har ökat.

När det kommer till julhandeln, handelns absolut viktigaste period på året, finns det dock många frågetecken. Ingen räknar med att den kommer att bli som vanligt.

Dystra utsikter

HUI, som varje år gör en prognos för julhandeln, presenterade i år tre scenarier där två visade på en liten tillväxt för handeln totalt sett och ett tredje mer dystert scenario visade ett försäljningsras på 12 procent. I de mer dystra beräkningarna är det sällanköpshandeln som tar smällen.

– Jag tror att man kommer att landa i närheten av det värsta scenariot, säger Mikael Sandström, branschexpert och tidigare ordförande för Svensk Handel stil som driver ett tiotal klädbutiker i södra Sverige.

Kläd- och skohandeln har drabbats hårt under pandemin när allt från utekvällar till restaurangbesök, födelsedagsfester, bröllop och möten har ställts in och därmed också dämpat behovet av att klä upp sig och uppdatera garderoben.

Men Mikael Sandström tror att hela sällanköpshandeln kommer att göra dramatiska tapp i julhandeln om restriktionerna förlängs.

– Vi är ett lydigt folk och nu har vi fått en butiksskam, de som går i butiker känner sig dumma. Det här kommer att slå bredare eftersom det påverkar även mindre orter på ett annat sätt än i våras och köpcentrum kommer att tappa ännu mer. Vi ser att besöksfrekvensen i köpcentrum har fallit dramatiskt under den här tiden, säger Mikael Sandström.

Han tror att leksakshandeln hör till de branscher som kommer att drabbas extra hårt.

– Det är ju deras absolut viktigaste månad.

Erbjuder munskydd

Annons

Lekias vd har, trots att kedjan främst är fokuserad på fysisk handel, förhoppningar om att man kommer att stå pall, även om julen inte blir sig lik.

Ett sätt att hantera den förändrade situationen har varit att helt enkelt förlänga julhandeln.

– Vi är redan inne i julhandeln och vi gav ut vår julkatalog i oktober, tidigare än normalt, säger Baldvin Georgsson.

– Hittills under det här året ser vi en stabil tillväxt på det stora hela, både i butikerna och i e-handeln. Men förra året fördubblade vi omsättningen i december. Det är höga siffror vi ska möta.

Både Lekia och Mediamarkt räknar med att det kommer att fortsätta att komma kunder till butikerna och arbetar på olika sätt för att minska risken för smittspridning, med sådant som utökad städning, trängselvärdar, plexiglas vid kassor och kundtjänst, handsprit och ett begränsat antal kunder åt gången.

I Lekias butiker är en av flera åtgärder att det inte finns lika mycket leksaker att klämma och känna på för barnen.

Munskyddsfrågan har varit en het potatis i den svenska debatten och om effekterna av användningen tvistar de lärda. Men på Mediamarkt har man beslutat att erbjuda munskydd till alla som vill ha det, både personal och kunder.

– Med start från Black Friday och under julhandeln kommer vi att tillhandahålla det, säger Jenny Pedersén.

Fakta: HUI:s julprognos

HUI presenterar nu tre olika scenarier gällande julhandeln:

Scenario 1.

Totalt ökar julhandelns tillväxt med fem procent varav 7 procent för dagligvaror och 4 procent för sällanköpsvaror.

Färre utlandsresor, restaurangbesök och kulturevenemang bidrar till ett lyft.

Scenario 2.

Huvudscenariot med en total tillväxt på 1 procent, – 2 procent för sällanköpsvaror och 5 procent för dagligvaror.

Minskningen hänger samman med att handlare får vidta åtgärder samtidigt som konsumenter avstår en viss del av konsumtion.

Scenario 3.

Mardrömsscenariot med en total minskning med 12 procent varav sällanköpsvaror rasar med 22 procent samtidigt som dagligvaror ökar med tre procent.

Mycket tuffare restriktioner på grund av hög smittspridning och många stängda butiker slår hårt. E-handeln kan heller inte fullt ut kompensera raset för de fysiska butikerna.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons