GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

KO hotar resebolaget Detur med böter

Resebolaget Detur hotas med vite för bristande information till resenärer vars resor ställs in. De drabbade har dock flera vägar att gå för att få sina pengar tillbaka.
Ekonomi • Publicerad 12 oktober 2022
Resebolaget Detur tas i örat av KO. Arkivbild
Resebolaget Detur tas i örat av KO. ArkivbildFoto: Manu Fernandez/AP/TT

Konsumentombudsmannen (KO) agerar nu skarpt mot Detur som med kort varsel har ställt in alla sina resor.

KO kräver att bolaget omedelbart börjar informera sina resenärer om att de har rätt att få tillbaka pengarna för inställda resor. Om det inte görs, kan företaget dömas till ett vite på en miljon kronor.

Beslutet gäller dock bara resenärer som i fortsättningen får veta att deras resor är inställda, och inte redan drabbade.

– Vårt beslut avser framtiden. Sedan hoppas vi såklart att Detur ser till att alla resenärer som berörs ska få rätt information, säger Elin Berner, processråd på Konsumentverket.

Många anmälningar

Paketreselagen är tydlig, enligt KO. En researrangör är skyldig att underrätta resenären och inom 14 dagar betala tillbaka pengarna till kunden.

– Samtidigt som man informerar om att resan ställs in, ska man även informera om villkoren för återbetalning så att kunden får möjlighet att agera, säger Elin Berner, som konstaterar att Detur allvarligt brustit i sin informationsskyldighet.

Många drabbade resenärer har vänt sig till Konsumentverket. Hittills har 148 anmälningar kommit in, varav 64 handlat om återbetalning. Myndighetens upplysningstjänst har fått hundratals frågor.

Flera sätt att få tillbaka pengar

Så vad kan enskilda resenärer göra för att få pengarna tillbaka?

I första hand ska man kontakta Detur, enligt Hanna Bornstedt, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst.

– Vi rekommenderar att man gör det skriftligen via mejl, så att man har bevis för att man har begärt pengarna tillbaka.

Lyckas inte det finns fler vägar. Den som betalat med kort kan i vissa fall, beroende på villkor, vända sig till banken.

Alla som betalat resan på kredit kan vända sig till kreditgivaren. Enligt konsumentkreditlagen har man samma möjlighet att få pengarna tillbaka från kreditgivaren som från säljaren i fråga, enligt Hanna Bornstedt.

Och har Detur väl gett löfte om att betala tillbaka pengarna, men det inte infriats inom 14 dagar, kan man vända sig till Kronofogden.

– Man ska veta att man har ett starkt skydd för att få tillbaka sina pengar, säger Hanna Bornstedt.

TT har sökt Detur för en kommentar.

TT
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.